איך לבחור ספר ילדים

בחנות עמוסת ספרים ההתרשמות הראשונית אינה משימה פשוטה. הדרך היעילה ביותר היא הכרות אישית או המלצה מחברים. החשוב מכל הוא שהספר ימצא חן בעיני המבוגר (עניין ,רגישות, מוסר השכל וחכמת חיים הם קריטריונים חשובים). נסו לשער מה יתרום הספר לילד? כיצד הספר יפתח את דמיונו של הילד ויעשיר אותו הן מבחינה שפתית והן מבחינה התפתחותית?

מהו ספר חינוכי?

כשקוראים ספר המיועד לילד נסו, "להיכנס לנעליו" ולחיות את הספר מתוך עולמו. בדקו שאוצר המילים מוכר לו. ספר דידקטי הוא זה המכשיר את הילד להתמודד עם מצבים שונים ומגוונים.

האם להקריא את הטקסט כלשונו או להתאימו להבנת הילד?

פסיכולוגים ומומחים לספרות ילדים, טוענים שאפשר הכול: להוסיף, לאלתר או לקרוא ברהיטות. מנגד יש לשמור על עקביות, חריזה, לשון ספרותית,משפטים שחוזרים על עצמם וכו . פעולות אלה מאפשרות להזדהות עם הסיפור ובעקבותיו ,לפתח מחשבות ,שאלות ותהיות. בין ואלו לאלו מומלץ לפתח דיאלוג על הגיבורים, העלילה והאיורים עפ"י בחירת הילד.

האם ספרים יכולים להזיק?

בהחלט כן, יש ספרים טיפשיים כמו על אהבות ושנאות. כדוגמת ילדים שאוהבים רק מתוק, או ילדים שלא רוצים ללכת לגן וכו, . ספרים מסוג זה עלולים להביא לחיזוק שלילי. המבוגר חייב להיות משוכנע שהתוכן ראו. אחרת אין להכניס תכנים מסוג זה הביתה.

האם ניתן לסמוך על הדיקדוק והלשון?

בד"כ כן ,הוצאות הספרים הגדולות והמוכרות חייבות בעורך לשוני והנושא מוקפד. בספרים ללא הוצאה ידועה האיכות הספרותית והאיורים ברמה ירודה.

באדיבות: ארז ראש, סופר ילדים ומחבר הספר: "גולי מצחיקולי ויום ההולדת".

הוסף תגובה