לא תמיד התואר הוא הקובע הבלעדי של ההשתלבות בתחום העיסוק

"אם אלמד ספרות ואיני רוצה להיות מורה, אז מה יצא לי מזה…?" מבלבלת מאד היא העובדה שמסלולי לימוד אקדמיים רבים, בפרט במדעי הרוח והחברה, אינם מובילים למקצוע מוגדר וברור. ומאידך, לא פעם ניתן להגיע לאותו תפקיד ממספר תחומי לימוד. למשל, בתפקידי ניהול שונים עוסקים גם בוגרי כלכלה, מנהל עסקים, מדעי ההתנהגות, חינוך וגם בוגרי תארים במדעי הרוח. לא תמיד התואר הוא הקובע הבלעדי של ההשתלבות בתחום העיסוק, נכנסים גם פרמטרים נוספים כמו ניסיון עבודה, מיומנויות עבודה, מאפיינים אישיים ורשת הקשרים המקצועיים והחברתיים. גם אם תחום הלימוד שלכם אינו כולל הכשרה מעשית ספיציפית לתחום עיסוק מוגדר, לימודים אקדמיים הינם "כלי" חשוב ב"ארגז הכלים" של העובד במאה ה-21, גם אם הם כלליים, היות שהם מפתחים בסטודנט יכולות ומיומנויות (כמו כישורי למידה, חשיבה ביקורתית ויכולת ביטוי) החשובות להשתלבות במגוון תפקידים.


עם זאת, חשוב להיות מודעים גם ליכולות נוספות שאינן נלמדות בהכרח בלימודים הפורמאליים וכדאי לנסות לפתח ולבדוק אותן כבר במהלך הלימודים דרך התנסויות תעסוקתיות יזומות ומשמעותיות. כמו-כן, התואר האקדמי במקרים רבים מהווה בסיס להמשך לימודים והכשרה. בוגר התואר בספרות שאינו רוצה להיות מורה,יכול לפנות למשל לתחומי תירגום, עריכה ופרסום, או להשתלב בתפקידים ארגוניים שדורשים יכולות מילולית טובות, כושר ביטוי בכתב ובעל-פה.


באדיבות מרכז ברמן, אוניברסיטת חיפה

הוסף תגובה