גורמים פסיכולוגיים לדיכאון אחרי לידה

חוסר מוכנות של האישה היולדת להפוך להיות אם.  נשמע לכם הזוי? ובכן, לא בהכרח! נשים רבות, כמו המטופלת שלי, גם אם רצו ילד והיו מוכנות לילד, ברגע האמת – כשהוא הגיח לעולם,הבינו שאולי הן לא באמת מוכנות לאימהות כפי שחשבו.  התופעה נפוצה יותר ממה שחושבים, רק שרבות מן הנשים מתביישות בה ולכן לא אומרות דבר.  לא כל הנשים מאמצות את האימהות מיד באופן טבעי. לעיתים מדובר על תהליך והבשלה. יש נשים המגלות פתאום לאחר הלידה, שלטפל בתינוק זה לא מה שהן חשבו, הן מגלות די בהפתעה שהקושי עשוי להיות גדול יותר, והן מפקפקות ביכולת שלהן לדעת איך לטפל בו – מה שיכול לגרום להן לחוש מבולבלות, חסרות אונים וליפול לדיכאון.

הציפייה החברתית מנשים להרגיש מאושרות מהולדת התינוק היא משהו שקשה לשבור. אפשר לומר שזה אפילו בגדר טאבו – שלאישה אסור להיות פחות ממאושרת מהתינוק החדש, אחרת איזו מן אמא היא? אז נכון,  יש הרבה נשים מאושרות עד הגג לאחר הלידה, אך קיימות רבות הנמצאות במצוקה קשה מאחר ואינן חוות את האושר הגדול והנכסף הזה שכולם מדברים עליו. המצוקה גדלה עוד יותר כאשר הן צריכות להסתיר את זה. כל המצב הזה מלווה במערבולת שלמה של רגשות גועשים, קשים ולא פשוטים בכלל כגון: כעס! פחד! זעם! אשמה! בושה! – מפה לדיכאון הדרך מאוד קצרה.

הקשר הזוגי / חוסר תמיכה – קיימים מצבים בהם בן הזוג עסוק בעצמו, אינו תומך ומצפה מהאישה לקחת על עצמה לבד את תפקיד הטיפול בילד. קיימים גם מצבים בהם בן הזוג מרגיש שהתינוק תפס את מקומו. לדבר שכזה תהיה השפעה ישירה על האישה וגם על התינוק.

אך אל תמהרו לשפוט, בהחלט קיימים גם מצבים בהם בן הזוג בעצמו עשוי להימצא במצוקה אדירה ו/או בחוסר בשלות לאבהות.  גם הוא עשוי להיות עייף ומותש נפשית ומנטאלית, מוטרד מהרעיון עצמו שבהפיכתו לאב, מתחושת האחריות, מהציפיות שיש ממנו,\ממחשבות על העתיד, דאגות… שימו לב שאיני מדברת על קושי פיזי מאחר ואי אפשר להשוות בכלל את הקושי הפיזי שבהריון והלידה, אך אני כן מדברת על קושי רגשי-נפשי-מנטלי גדול.   לכן בן הזוג אף הוא עשוי להזדקק לעזרה ותמיכה. צריכה להתקיים עדינות ורגישות הדדית וצריך לזכור שההלם, הקושי, הפחד והשוק יכולים להיות גם נחלתו של בן הזוג.

שורה תחתונה, שני בני הזוג צריכים להתכונן, להיות מודעים, לתמוך אחד בשני, לעשות שיעורי בית, להעזר במשפחה והחברים, להיות רגישים באופן הדדי האחד לשנייה. אל לגבר לשכוח את האישה, לא לתמוך בה ולצפות ממנה לעשות הכל לבדה, ואל לאישה לשכוח את הגבר ואת מה שהוא ודאי מרגיש ועובר.

גורם פסיכולוגי נוסף קשור ביכולת של האם להכיל את הנתינה האבסולוטית לתינוק. אם האישה מרגישה בחייה (או חוותה בעברה) חסך בקבלה ותשומת לב, המצב יכול להוביל לדיכאון מתוך ויכוח או מלחמה פנימית בינה לבין עצמה. יכול להיווצר קושי ביכולת לתת בצורה חד צדדית את כל כולה לתינוק החדש. ישנן נשים שעצם הנתינה ממלאת אותן אהבה טוטאלית ומטעינה אותן בכוח ויכולת לתת עוד ועוד, וישנן נשים שעשויות לחוש שאיבדו את עצמן ואת זהותן בתוך מערכת היחסים החדשה הזו ומשם הדרך לדיכאון יכולה להיות קצרה מאוד.

עוד גורם פסיכולוגי משמעותי שתורם לסיכויים ללקות בדיכאון לאחר לידה הוא, הדרך בה האישה תופסת את עצמה ואת גופה לאחר ההריון והלידה. נשים רבות מרגישות שמנות, פחות מושכות, היצר המיני באופן טבעי יורד, וכאן יש תפקיד קריטי וחשוב ליציבות, לשיתוף, לחברות ולאהבה הקיימת בקשר הזוגי.

הוסף תגובה