כיצד בודקים מה קופת הגמל שלכם עשתה בתקופה האחרונה?

קופת גמל היא מכשיר פיננסי המשמש שכירים ועצמאיים לצבירת כספים לטווח ארוך. הכספים המושקעים בקופות הגמל מיטיבים את קופת המדינה, ובתמורה היא מעניקה הטבות מס למשקיעים בה. בקופות גמל ישנם שלושה מסלולים עיקריים:


1.      קופת גמל סולידית, בה מרבית כספי הקופה יושקעו בפיקדונות הבנקים ובאג"ח, הנושאים תשואה בטוחה יחסית ומיועדים למי שמעדיפים סיכון נמוך.

2.      קופת גמל מנייתית, בה מרבית כספי הקופה מושקעים בבורסה. מסלול המיועד למי שחובבים סיכון גבוה.

3.      קופת גמל מעורבת, בה הכספים מחולקים בין מסלול מנייתי ומסלול סולידיאו קופת גמל בניהול אישי.

בנוסף למסלולים אלה, קיימים מסלולי קופות גמל אחרים בהם מושקע הכסף במט"ח, באג"ח, באפיקים השקליים ואחרים.

 

אז מה קורה עם קופת הגמל שלכם ?

משקיעים רבים אינם מודעים כלל לנעשה בקופת הגמל שלהם, ומתייחסים אליה כ"אם זה עובד, לא צריך לגעת". כמובן שהנחה זו טעות ביסודה, היות ובשורה התחתונה מדובר בכספי הפנסיה שלכם. מחקרים מראים כי 95% מהכספים המושקעים כיום בקופות הגמל מושקעים במסלולים כלליים, ללא שבעליהם עשו כל תהליך חשיבתי לבחירת קופת הגמל המתאימה לצורכיהם. האם כך אתם מוכנים שיקרה גם עם כספי הפנסיה שלכם ?

פעם הייתה ההתחייבות לקופת גמל בגדר "חתונה קתולית" ובלתי אפשרי היה לעבור בין קופת גמל אחת לאחרת, לא כל שכן להחליף מסלולים בתוך קופת הגמל עצמה. בשנת 2005 הונהגה הרפורמה בשוק ההון על ידי ועדת בכר, ששינתה את התמונה ואפשרה את המעבר בין מסלולי הקופה ובין קופות שונות בתוך שבעה ימי עסקים, מבלי לאבד את זכויות העמית או את שנות הוותק שלו וללא לשלם כל עמלה.ניתן לעבור דרך יעוץ פנסיוני

 

 

אבל מדוע להחליף קופות גמל ?

קופות גמל נבדלות זו מזו בשני פרמטרים עיקריים – תשואות קופת גמל השונות, התלויות באפיקי ההשקעה וברמת הסיכון שלהן, ובדמי הניהול הנגבים עבורן על ידי בית ההשקעות. בסופו של דבר, אנחנו כחוסכים מעדיפים רמת סיכון שונות באפיקי ההשקעה שלנו, ורמות סיכון אלה אף משתנות לנוכח תקופות חיים שונות ולנוכח תנודתיות שוק ההון הישראלי. במילים אחרות – לכל חוסך ראוי שתהיה יכולת שליטה באופן החיסכון שלו, ומי שמוותר על זכותו זו – עלול להתחרט על כך מאוד.

בתי ההשקעות המנהלים את קופות הגמל מבינים את החשש של לקוחותיהם לבצע העברת קופת גמל, ולפיכך מספקים מכשירים להקלה מרבית על התהליך, בעיקר בדמות ייעוץ והתאמת קופת הגמל לצרכים המדויקים של החוסך ובהתאמה לגילו ולרמת הסיכון בה הוא מעוניין.

 

טיפים לביצוע השוואת קופות גמל :

1.      קופות גמל נבדלות זו מזו באפיקי ההשקעה שלהן, וכל בית השקעות המנהל קופת גמל בוחר את תמהיל מוצרי ההשקעה שלו בעצמו – מניות, נדל"ן, איגרות חוב או מטבע חוץ.

2.      הדרך הטובה לבצע השוואת קופות גמל היא באמצעות כלי גמל נט של משרד האוצר, המאפשר כלי אובייקטיבי להשוואת התשואה של קופות הגמל השונות למול מדדים כלכליים שהתקיימו בשוק באותה תקופה. הכלי מאפשר למצוא את קופת הגמל הטובה ביותר וזו שנשאה את התשואה הגבוהה ביותר בתקופה הנתונה.

3.      מנהלי קופות גמל נוטים לעיתים להציג את רווחי הקופה בתקופה חלקית (התקופה הטובה, כמובן), אולם על מנת להתרשם מביצועיה של קופת גמל יש לבחון את ביצועיה לאורך זמן.

4.      בדקו את דמי הניהול הנגבים בעבור ניהול הקופה – דמי הניהול המקסימאליים המותרים על פי חוק הם 2% לשנה (או 0.167% לחודש).

הוסף תגובה