העברת מסר כפול לילד

כחלק מהתהליך החינוכי, אנו מעבירים להם מסרים רבים כיצד להתנהג או לא להתנהג במצבים מסוימים. הרבה פעמים, המסר שאנו נותנים הוא כפול ומנוגד מבלי ששמנו את הדעת לכך: "גל, מתוק, אל תציק לה- היא אחותך ואתם צריכים להסתדר". "דניאל, חמודה, לא לשחק בסכין זה מאוד מסוכן" . המסר ניתן ברובו בקול נעים, רגוע ,אוהב ולפעמים אפילו מתחנן, אך התוכן של המסר רציני ביותר!!

מסר כפול ומנוגד כזה בעקבות התנהגות לא ראויה, לא רק שלא ישיג את מטרתו (ללמד את ילדך לא לחזור על ההתנהגות הבלתי נאותה) אלא לעיתים אף ישיג תוצאות הפוכות, כלומר ילדך יקבל תשומת לב בעקבות התנהגות לא ראויה.

 

להלן המלצותיי כיצד לא לשדר לילדך מסר כפול:

³    כאשר ילדך מתנהג כראוי יש לשבח אותו, לעודדו ,לפרגן לו בקול נעים ורגוע "דנה, את פשוט נפלאה .זה מקסים שאת מביאה לאחותך הקטנה את המוצץ".

*   כאשר ההתנהגות לא נאותה יש ליצור קשר עין ולומר לילדך בקול שקט, מנומס מלא כוונה אך תקיף : "הפסק מיד להציק לאחותך"! יש לוודא כי ילדך אכן שיפר את התנהגותו.

*    במצבים בהם ניתן לצפות התרחשות של תגובה שאינה מקובלת עליך, כדאי להסביר לילדך לפני המצב המאתגר מה מצופה ממנו ואיזו התנהגות לא באה בחשבון.

*   תמיד חשוב לשים לב גם לתוכן וגם לטון בו אומרים הערות – או שבחים- לילדך. אם רצית לשבח הטון חם ומתלהב. אם רצית להעיר או להזהיר מסכנה – טון אסרטיבי וברור.

 

בהצלחה!

הוסף תגובה