עמלת תיווך של סוכני נדל"ן

האם ניתן להתחמק מתשלום דמי תיווך כאשר עברה תקופה ניכרת בין חתימה על טופס הסכם תיווך לבין חתימה על הסכם רכישת המקרקעין?

בפס"ד גופר אהרון נ' חכמון יולנדה קבע בית המשפט כי כאשר הלקוח פועל בחוסר תום לב ומנסה לעקוף את המתווך ולפנות ישירות לבעל הנכס ובכך מונע מהמתווך להיות ה"גורם היעיל" בעסקה, אזי לא יוכל הלקוח להתנער מתשלום דמי התיווך.

למעשה בית המשפט שם את הדגש על תכלית הדרישה המופיעה בחוק המתווכים והתקנות המחייבת גמירות דעת בין הצדדים, ומוודא שאכן המתווך היה הגורם היעיל בעסקה שנקשרה – וכי גם אם יש פרט חסר בטופס הסכם התיווך, לא יהא בו לבדו, כדי לשלול את זכותו של המתווך לדמי תיווך.

כמו במקרה דנן, שבו היה פער של שנה בין מועד החתימה על טופס הסכם התיווך לבין מועד סגירת העסקה ואף היעדר ציון המחיר המשוער של העסקה לא הוביל לשלילת זכות המתווך לעמלת תיווך ולדחיית התובענה.

כמובן שעל המתווך להיות הגורם היעיל בעסקה, היינו, עליו ליישם מספר קריטריונים כגון: הנכס שלגביו נקשרה העסקה הוא אותו הנכס שהוצע על ידיו בעבר, הקרבה בין תנאי התשלום שהוצעו לבין אלו שסוכמו בפועל, משך הזמן שחלף בין ההצעה המקורית לבין השלמת העסקה, מידת האינטנסיביות של פעולות המתווך, כאשר רשימה זו אינה סגורה ויש לקחת בחשבון את עובדות המקרה הספציפי.

האמור לעיל אינו מהווה חו"ד משפטית ואינו תחליף לייעוץ משפטי.

ליווי משפטי צמוד בעסקאות נדל"ן יכול לחסוך לרוכש בהוצאות רבות וזמן יקר.

המחברת עו"ד דברת יעקב הנה בעלת משרד עורכי דין ברעננה המתמחה בנדל"ן לרבות ליווי קבוצות רכישה/תמ"א 38, מיסוי מקרקעין, מסחריאזרחי, היי-טק, ודיני הסכמים.

עוה"ד הנה בעלת תואר במשפטים L.L.B ותואר שני במינהל עסקים MBA מאוניברסיטה בבריסל, שבבלגיה.

דברת יעקב, עו"ד

דברת יעקב משרד עורכי דין,

הוסף תגובה