תזונה נכונה ואורח חיים בריא יכולים לצמצם את התחלואה בסרטן השד


סרטן השד היא מחלה שהגורם העיקרי לה הוא גורם תורשתי המועבר ע"י גנים במשפחה. עובדה זו לא צריכה להוות סיבה להיכנס לייאוש ולקבל את רוע הגזירה של הטבע ולהימנע מפעולות שיכולות להציל חיים.
על פי המכון האמריקני לסרטן, 30-40 אחוז ממקרי הסרטן ניתן למנוע ע"י תזונה נכונה מונעת ופעילות גופנית.                                                                                                


באופן כללי נמצא קשר בין עודף משקל לבין התפתחות סרטן השד. חשוב להדגיש כי עליה מהירה במשקל במיוחד בגיל ההתבגרות, וצמיחה מהירה של השדיים יכולה לנבא סיכון גבוהה יותר ללקות בסרטן השד. השמנה קשורה כמובן גם לצריכת המזונות הבאים, שאינם מומלצים לאכילה:


סוכר לבן המסתתר בממתקים מיצים ממתוקים משקאות קלים עוגות ועוגיות


קמח לבן ודגנים שנוקו מהסיבים שלהם: כגון אורז לבן ופסטה רגילה


יותר מידי בשר אדום עשיר בשומן (עד פעמיים בשבוע אפשר לאכול בשר אדום דל שומן). באופן ככלי צריכת בשר אדום מומלצת משום היותו עשיר בברזל ובוויטמין B12 אך מתברר שצריכה מרובה ממנו לא מומלצת.


מזונות תעשייתיים עשירים בשומנים מוקשים כגון מרגרינה ובצק עלים נקניקיות וחטיפים.


אוכל מטוגן.


שמן סויה: שמן סויה נחשב כשמן לא מומלץ לשימוש בשל היותו בעל הרכב חומצות שומן בעייתי ומשום היותו חסר באומגה 3 ועשיר באומגה 6. מצאו שהיחס בין חומצות אומגה 3 לאומגה 6 חשוב להגנה ( הגברת אומגה 3 וצמצום אומגה 6) מפני סרטן השד.


אלכוהול: הצריכה המומלצת: עד כוס משקה אחד ביום לנשים ושניים לגברים, אך צריכה גבוהה מכך נקשרת לעליה בשכיחות סרטן.


בשר חרוך על האש: מומלץ להרחיק את רשת הבשר מהגחלים כדי שלא תהיה אש ישירה על הבשר. נמצא שחריכת הבשר על הגריל מייצרת חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן. כמו כן רצוי להימנע מבשר מעושן למיניו.


חשבתן שצריך להתחיל לצום ולוותר על כל הכיף שבאכילה, אז הנה הבשורות הטובות, ניתן לאכול טוב ואף ליהנות מהמזון אך להקפיד על צריכת המזונות הבאים:

לפחות חמש מנות של ירקות ופירות בצבעים שונים כל יום.
בירקות ובפירות חומרים הנקראים פיטוכימיקלים שהם בעלי השפעה מגינה מפני סרטן.
כרוב, ברוקולי, עגבניות שום ובצל תה ירוק ועשבי תבול כגון לימונית, מרווה ולואיזה עשירים בחומרים שונים כגון: בטא קרוטן, חומצה פולית, לוטאין, לייקופן, אליצין, כורכומין ועוד, שלהם יכולת לעכב התרבות תאי סרטן. שילוב עשבי תבול בבישול תורם רבות לשמירה על הבריאות.


קיטניות: סויה, עדשים, חומוס,שעועית, פול, כולם מזונות עשירים בסיבים ובחומרים הדומים להורמוני המין הנשיים.


דגנים מלאים: אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, בורגול ופסטות מלאות ושיבולת שועל, עשירים בסיבים תזונתיים שלא נעכלים ונמצא שיש להם יכולת הגנה על הגוף מפני התפתחות סרטן.


שומנים בריאים: שמן זית, שמן זרעי פישתן, שומן אגוזים: אגוזי מלך, שקדים, שמן קקאו (שוקולד מריר אמיתי בעל 70 אחוז מוצקי קקאו), כולם נמצאו כבעלי השפעה מגינה מפני סרטן השד, משום היותם עשירים בחומצות שומן אומגה 3, ויטמין E, ויטמין D, מגנזיום, סלניום אבץ ועוד.



דגי ים: דגים שמקורם בים כגון: סלמון, בקלה, מקרל וכן קרפיונים שאמנם גדלים בבריכות אך מזונם מועשר באומגה 3 , תורמים למזון את אותה חומצת שומן שכולם מדברים עליה: האומגה 3. צריכת דגים 3 פעמים בשבוע נמצאה עם ירידה בסיכון לחלות בסרטן.


הטיפים ניתנו ע"י עינת לב ארי, דיאטנית קלינית וספורט


באדיבות CrazyLine, יותר אשה מאי פעם

הוסף תגובה