איך ליצור גאווה ארגונית

להלן שורה של פעולות מרכזיות, דרכי חשיבה וכיוונים אסטרטגיים, בהם ארגונים יכולים לנקוט על מנת לחזק את גאוות היחידה שלהם, את חלקם אתם ודאי מקיימים. מה שחשוב הוא לראות אותם בעדשה כוללת של בניית תרבות היוצרת גאוות יחידה , ולחבר את הפעולות על מערכת ערכים ואמונות ארגוניים המתוים את הדרך הארגונית ואת תהליכי קבלת ההחלטות.

  1. לקדם את השיתופיות– לתת לעובדים "קול", לשתף ולהתייעץ ביום יום וליצור פורומים חוצי דרג.
  2. לתת להם להרגיש שותפים נחוצים ומשמעותיים–  דגש על שקיפות והעברת מסרים בכל הדרגים. יש לוודא שהעובדים מודעים לאסטרטגיה ולמטרות ומבינים כיצד הם תורמים למאמץ הכללי ולתוצאות. יש לחבר אותם להצלחות החברה – כשותפים ומשפיעים ולידע אותם באופן שוטף לגבי פעולות והשגים של החברה , גם כאשר אינם קשורים באופן ישיר לעבודתם הספציפית.
  3. לקדם הדדיות-במקום תחרות פנימית (יש הסבורים עדיין שזהו מפתח להצלחה) חשוב לפתח מבנים אפשרויות ותהליכי עבודה  המעודדים עזרה ותמיכה הדדית ולפתח ראיה מעבר לגבולות התפקיד הצר. את התחרות תשאירו לזירה החיצונית- מול המתחרים.
  4. משמעות אישית– מסלולי קריירה, התפתחות אישית, למידה מקצועית , טיפוח כישרונות, טיפוח עובדי מפתח.
  5. אכפתיות ותשומת לב – חשוב שתהיה לכם הכרות טובה עם צרכי העובדים. הכירו בשונות ותנו להם מענים מגוונים. היכולת לקלוע לרצון של עובד ולו בדבר פעוט כמו מתנת יום הולדת המתאימה ספציפית לו (ולא אחידה וסטנדרטית) – עשויה להיות לעיתים נקודת מפנה בתחושה שלו כלפי הארגון (מישהו חשב עלי- במיוחד עלי). הקשבה לעובד היא מפתח- אנשים ממעטים לחוות בחייהם הקשבה אמיתית אם תשכילו לפתח מיומנויות ותרבות של הקשבה תעניקו להם את אחת המתנות החסרות ביותר בתרבות שלנו- הם יוקירו אתכם על כך.
  6. הכרה והוקרה– תרבות של משוב והוקרה כדרך חיים (ולא כאירוע חד פעמי).
  7. גיבוש, מערכות יחסים והכרות לא פורמאלית –קיום מפגשים חוצי ארגון, גיבושים מחלקתיים וצותיים, פעולות תרבות העשרה וכו המקדמות מערכות יחסים והכרות.
  8. חגגו הצלחות –תנו מקום להצלחות וחגגו אותן, קיימו אירועים קטנים או גדולים המבטאים ציוני דרך משמעותיים בארגון. חברו את האנשים לתחושת ההצלחה המשותפת.
  9. תגמולים ושכר– אולי לא במקום הראשון, אך עדיין לתמורה כספית הולמת יש משקל. שילוב של תגמול על הצלחת החברה ועל מצויינות אישית וצוותית יעשו את העבודה.
  10. דגש על ייחודיות הארגון –  עובדי החברה צריכים לדעת במה אנחנו שונים? מה מבחין אותנו מאחרים? הערך המבחין הוא נקודת מוצא חשובה על העבודה לחיזוק גאוות היחידה.
  11. חיבור החברה לאחריות ומשמעות חברתית – עובדים גאים בחברה המעורבת בעשיה  בעלת ערך חברתי ומוסרי, ומשמעות במשהו שהוא "גדול ממנה". אינני מדברת רק על פעולות פילנטרופיות. ארגונים צריכים היום לחבר את עצמם ברמה האסטרטגית לאחריות חברתית הבאה לידי ביטוי מעצם הפעילות העסקית של החברה, באופן שבו האינטרס של הארגון מתלכד עם האינטרס החברתי . שיכון ובינוי למשל הגדירה לאחרונה ערך משותף לארגון ולחברה: בניה ירוקה. מלבד זאת יש כמובן ערך לעידוד עובדים להשתתף בפעילות שיש בה תרומה לקהילה. אנשים חשים משמעות וגאווה כאשר הם עושים "מעשים טובים", כאשר זה נעשה במסגרת הארגון נוצר קשר בין התחושה האישית של גאווה לשייכות הארגונית.
  12.  תנו לעובדים שלכם לעלות על במות, כשגרירים שלכם- אפשרו  לאנשים בדרגים  שונים לייצג את הארגון בפורומים רשמיים. אל תשלחו לכל אירוע רק הדובר אנשי השיווק או המנהלים הבכירים  עשו איתם עבודת הכנה כשגרירים, ושלבו אותם בצוות שמייצג את הארגון. כאשר ניתן לאדם תפקיד המגדיר את תוכן האחריות (שגריר), בונה המינוי עצמו את המחויבות שלו .( למשל :כאשר אנחנו אומרים למישהו "אני סומך על היושרה/ המצוינות/ המסירות  שלך " אנחנו מקדמים את האפשרות שאכן זה מה שהוא יעשה- אנשים נוטים לממש את ההגדרות שאנחנו "שמים עליהם" ).
  13.  ספרו סיפורים מעוררי השראה– אנשים מתחברים היטב לסיפורים ומפיקים מהם משמעות והשראה. דאגו לטפח את האתוס הארגוני. תעדו בדרכים שונות את הסיפור הארגוני שלכם.  ספרו את הסיפור ההיסטורי של הארגון ושל הדמויות שהובילו ומובילות אותו. דאגו שגם הסיפורים שנטויים בהווה יקבלו משמעות יתועדו ויסופרו בארגון.

בהצלחה !!!

הוסף תגובה