מדריך לחייבים בהוצאה לפועל

מספיקה תקופה של מספר חודשים בה לא יכולנו לעבוד מסיבה כזו או אחרת, בכדי להידרדר משמעותית במצב הכלכלי, עד לכדי מצב שבו המחאות באמצעותן שילמנו לספקים שונים לא יכובדו על ידי הבנק, הוראות קבע יוחזרו, ותיקים נגדנו ייפתחו בהוצאה לפועל. כמעט כל תושב במדינת ישראל קיבל פעם אחת או יותר אל ביתו את המעטפה הקוראת להסדיר את החוב מול הרשות הנוקשה, ופעולה מהירה נדרשת על מנת להימנע מצבירת ריביות חסרות פשרות וכניסה אל מצב מסובך אף יותר מהמצב הנתון.

במדריך שלפניכם, נבחן את דרכי ההתנהלות מול רשות ההוצאה לפועל והנושים לסגירת חובות והגעה להסדרים, ועל האופן בו מוטב להתנהל מול הרשות הקשוחה לפני שנגיע חלילה, לביצוע עיקולים.

איחוד תיקים

כאשר אדם צובר מספר רב של תיקים בהוצאה לפועל, מטעמם של נושים רבים, יזומן אל הרשות להוצאה לפועל בכדי לבצע איחוד לתיקים אשר נפתחו כנגדו. איחוד תיקים יוכל להתקיים בבקשתו של החייב, או לחילופים, בדרישתו של רשם הוצאה לפועל. במהלך איחוד התיקים, יזומן החייב לביצוע חקירת יכולת, אשר תקבע את יכולת ההחזר החודשית שלו אל כלל החייבים. לאיחוד תיקים יש יתרונות, וחסרונות כמובן. היתרון הבולט ביותר בביצוע איחוד תיקים הוא העובדה כי מתבצע תשלום אחד אל כלל הנושים, אשר מחולק ביניהם ביחס לחוב הפתוח מול כל נושה. עובדה זו, מונעת מהנושים לפעול כנגד החייב, כל עוד זה עומד בתשלומים החודשיים אשר נקבעו לו.

החיסרון של איחוד תיקים, הן ההגבלות החמורות המוטלות על החייב. הגבלות אלו כוללות הגבלה חמורה בבנק ישראל, מה שימנע ממנו פתיחת חשבון בנק חדש, הפקה של כרטיסי אשראי, פנקסי צ'קים וכדומה. במקרים מסוימים, יבוא לידי ביטוי איחוד תיקים גם בהטלת הגבלת יציאה מהארץ.

פנייה אל הנושים להסדר תשלומים

על פי חוק ההוצאה לפועל, אסור לחייב לפנות אל הנושים בכדי להגיע עמם להסדרי תשלומים, במקרה של איחוד תיקים. על כן, מוטב לנסות ולהגיע להסדרים עם הנושים קודם לביצוע איחוד התיקים או קודם לקבלת החלטה זו על ידי רשם הוצאה לפועל. כדאי לזכור, הנושים מודעים היטב לעובדה כי הכספים המגיעים עליהם מההוצאה לפועל מחולקים בין כלל הנושים – ולעיתים קרובות יעדיפו לקבל אף מחצית מסכום החוב מאשר לקבל מדי חודש סכום פעוט במשך שנים. עורכי דין רבים מתמחים בביצוע ניהול משא ומתן מול נושים עבור חייבים, ובמידה ואין באפשרותכם לבצע את ההתמקחות בכוחות עצמכם, קבלו סיוע מקצועי.

הוסף תגובה