תזונה נכונה חשובה לחיזוק המערכת החיסונית

בתפיסה של התרבות המערבית הרבה יותר קל לנו להבין את הקשר בין כשל של חלק מסוים מהמערכת, לפיתוח מחלות זיהומיות. ראי הרפואה הסינית שונה במקצת מזו המערבית, אך אין סתירה בין שתי הגישות והאחת יכולה בקלות להשלים את השניה ולתת תובנה אחרת מכפי שאנו רגילים לה בתרבות המערבית. לפי הרפואה הסינית, הריאות אחראיות על המערכת החיסונית ועל העור, ולכן כל בעיה רפואית המתחוללת בעור מצביעה על כשל בתפקוד הריאות. איברים נוספים הקשורים לריאות הם האף שהוא אבר החישה של הריאות, דרכי-הנשימה מתחילים באף ומסתיימים בקצה התחתון של הריאות. איבר בן הזוג של הריאות הוא המעי-הגס. כדי לחזק את המערכת החיסונית יש לחזק את הריאות והמעי-הגס, נוכל לעשות זאת על ידי תזונה נכונה. הטעם של הריאות הוא חריף ואכן כאשר אנו אוכלים חריף אנו חשים כיצד מופיעה דמעת ונחירי האף נפתחים ונזלת זולגת. מכאן אנו מגיעים לצורך של הגוף לקבל מזון מעט חריף, מהפריטים החריפים היעילים: שום, בצל, תבלינים חריפים כמו פלפל ועוד.


מעבר למזון המתאים, אנו צריכים לדעת כי לפי חמשת היסודות הריאות והמעי-הגס נכללים ביסודות "המתכת", מי שיכול להתיך את יסוד זה הוא הלב. מכאן נובעת תחושת המחנק המלווה בעיות רגשיות לא פתורות, בעיות חריפות יכולות להחמיר את בעיית הנשימה תופעה המוכרת להרבה חולי אסטמה. תקופת הקיץ היא הזמן לטפל בפאן הרגשי שלנו מאחר וה"אש" של הלב מככבת, טיפול ברגשות בתקופה זו יכול למנוע הרבה מחלות בהמשך השנה. חום סוף הקיץ הוא הזמן של הטחול בגישה הסינית, אם לא נתחזק כיאות את הטחול היחלשותו תגרור בין היתר הצטברות ליחה אשר יכולה לגרום לאף גדוש וסתום בנזלת. סוג הנזלת אם היא נוזלית או מוגלתית נובעת מסוג הלחות בגוף, כדי לפנות את הליחה בדרכי-הנשימה נגזר עלינו לאכול נכון בהתאם לדרישות הגוף ולא להחליש את הטחול. תזונה נכונה תביא להפחתת הליחה והלחות.


איבר נוסף המשפיע על הריאות באופן ישיר הוא הכבד. מסיבה זו מצבי הרוח הקשורים בכבד כמו כעס, תסכול ודיכאון יכולים להשפיע לרעה על הריאות. הדבר יביא לסבל מנזלת, שיעול טורדני, לח או יבש וסימפטומים נוספים. התקופה של הכבד היא האביב, אם לא נשמור על בריאות גופנו בעונה זו נשלמים את המחיר בסתיו. כך הדבר גם עם הכליות שהעונה שלהן היא תקופת החורף. אם הכליות לא זכו לטיפוח הולם יתכנו בעיות בדרכי הנשימה מכמה סיבות: הכליות הן האיבר האחראי בין היתר על חלוקת האנרגיה בגוף. כליות חלשות מובילות לחולשה גם בריאות. הכליות הן האיבר המקבל את האנרגיה של הריאות היורדת מטה. כאשר התקשורת בין הריאות לכליות נפגע האנרגיה של הריאות עולה מעלה. כל הסיבות יכולות להביא לשיעול טורדני, ויתכן שגם לקוצר נשימה ועד כדי אסטמה. בנוסף הכליות לא יצליחו לפנות מספיק ליחה אשר תצטבר יותר ויותר באיברים שונים ויכולה לגרום לבעיות מגוונות אחרות. על כן אנו צריכים לפעול נכון כל ימות השנה ובכך לאפשר תנאים אופטימאליים לתפקוד תקין של כל האיברים.


פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית


 

הוסף תגובה