מדריך ביטוח בהשכרת רכב בחו"ל

מדריך ביטוח בהשכרת רכב בחו"ל

טיול עם רכב בחו"ל יכול להיות חוויה מהנה ולשדרג משמעותית את החופשה. אך אם לא בודקים את כל הפרטים עד הסוף, תקריות לא נעימות עלולות לקרות – מה שיהפוך את החוויה הנעימה לבלתי נסבלת. בין בחירת סוג הרכב, בדיקת עלויות ההשכרה ונקודות האיסוף וההחזרה, אל לנו לשכוח את חשיבותו הרבה של ביטוח הרכב

 

הסברה הרווחת היא שכאשר אנו שוכרים רכב בארץ או בחו"ל, אנו מקבלים אותו עם ביטוח שכבר כלול בעסקה ואין צורך שנדאג. אך המציאות מלמדת אותנו כי בעת השכרת רכב בחו"ל, מלבד בדיקת מצב הרכב, ישנה חשיבות רבה לבדיקה מעמיקה של כל ענייני ביטוח הרכב והחוקים המקומיים. אז לפני שתצאו לדרך, ישנם מספר דברים חשובים שעליכם לוודא.

רשיון מתאים

על מנת לנהוג ברכב בחו"ל, עליכם להחזיק ברשיון נהיגה המתאים למדינה בה אתם נמצאים. ברוב הפעמים, תידרשו להציג רישיון נהיגה בינלאומי אשר הפרטים עליו כתובים באנגלית, אותו ניתן להנפיק טרם הנסיעה במ.מ.ס.י או בטלדור. כמו כן, חשוב להכיר את תנאי הנהיגה והחוקים במדינה בה שוכרים את הרכב, לבדוק שרשיון הנהיגה הישראלי מוכר על ידי חברת ההשכרה ואם קיימת מגבלה כלשהי על נהיגת תיירים, כל זאת כדי להבטיח את נושא הביטוח. בנוסף, אם אחד מהנהגים נושא בתואר "נהג חדש/צעיר", עליכם לקחת זאת בחשבון ולוודא אם חוקי מדינת היעד והסכם ההשכרה והביטוח מאפשרים לו לנהוג ברכב.

פוליסות ביטוח רכב שכור בחו"ל

בדומה לפוליסות ביטוח בארץ, גם לפוליסות ביטוח רכב מושכר בחו"ל ישנן מספר דרגות וסעיפים מגבילים. באופן כללי, ישנן שלוש קטגוריות עיקריות לביטוח רכב שכור בחו"ל:

  • ביטוח לנזקי תאונות דרכים או גניבת הרכב
  • ביטוח המכסה פגיעות גוף ופגיעות רכוש של הנוסעים ברכב
  • ביטוח צד ג' המכסה פגיעות פיזיות ופגיעות רכוש של כלל המעורבים בתאונה

כל הביטוחים מעניקים כיסוי מפני נזקי תאונות דרכים וגניבה של רכוש הנוסעים, אך ההבדל בין הפוליסות נעוץ במידת ההשתתפות העצמית של המבוטח בעת נזק או גניבת הרכב. לרוב, הביטוחים הבסיסיים יעניקו כיסוי חלקי במקרה של נזק או גניבת הרכב, ועל שוכר הרכב לשלם מכיסו עלות השתתפות עצמית שבדרך- כלל תסתכם בכמה מאות דולר/אירו (למעט מקרים חריגים). בביטוחים מורחבים ויקרים יותר, השוכר יהיה פטור מתשלום השתתפות עצמית במקרה של נזק או גניבה.

הבדלי ביטוח בין המדינות השונות

חשוב לזכור כי לכל מדינה יש חוקים משלה ובאותו אופן הגדרות ביטוח משלה. כך למשל, פגיעות ונזקי גוף לא תמיד מכוסים בביטוח הרכב הבסיסי ולעתים נדרש לרכוש כיסוי עבורם בנפרד. דוגמא נוספת – בעת ביטוח רכב שכור באירופה סעיף ביטוח צד ג' הוא רחב ומקיף ונכלל בפוליסה הרגילה, בעוד בארה"ב הביטוח העיקרי הוא מפני תאונות דרכים וגניבת הרכב אך ביטוח צד ג' הוא מצומצם ובסיסי ולפעמים אפילו לא נכלל בביטוח החובה. לכן, יש לשקול להוסיף תשלום ולהרחיב את הסעיף או אף להוסיף אותו. לסיכום חלק זה, מכיוון שישנן דקויות רבות שמשתנות בין יעד אחד למשנהו, מומלץ מאוד לבצע השכרת רכב בחו"ל בסניפי חברות ההשכרה בארץ טרם הנסיעה. בצורה כזו תוכלו לדבר עם סוכן ישראלי בעברית ולברר עמו לגבי הכיסויים הביטוחיים בהתאם ליעד נסיעתכם ( ומומלץ כי תרשמו לעצמכם לברר זאת, שלא תשכחו).

מה עושים בעת תאונה?

במידה ונגרם נזק כלשהו לרכב, לנוסעים בו או לצד שלישי אשר היה מעורב בתאונה, חלה עלינו החובה לדווח באופן מידיי לחברת ההשכרה ולמשטרה המקומית, וכמובן לשמור את הראיות ואת המסמכים הרלוונטיים. בעת ההמתנה למשטרה, יש לצלם את הזירה כדי שהתמונות יוכלו לשמש אתכם בהליך המשפטי (במידה ויתבצע). בכל אופן ועל מנת למזער נזקים ככל האפשר, כאשר מתכננים השכרת רכב בחו"ל חשוב לתת את הדעת על נושא הביטוח, לבדוק את האותיות הקטנות בהסכם ההשכרה, ולדאוג לכיסוי המקסימלי.

 

אז במסגרת ההכנות לנסיעה, אל תחכו לרגע האחרון עם ענייני מנהלה, בדקו שיש לכם רישיון מתאים, שחברת ההשכרה מומלצת וסניפיה קרובים למקומות בהם תשהו, ושהביטוח שלכם אכן מקיף ויבטיח לכם נסיעה שקטה. בהנחה שחוק מרפי נכון – מה שעלול להשתבש ישתבש, בנסיעה לחו"ל זו לא יכולה להיות אופציה. עדיף לחזור מחו"ל ולומר "שוב עשינו ביטוח ושום דבר לא קרה", זה פשוט הרבה יותר בטוח ככה.

הוסף תגובה