עריקות – מדוע צה"ל מתייחס לכך בחומרה

על פי הערכות יש בצה"ל כיום למעלה מ-4,000 חיילים שמוגדרים עריקים. כלומר חיילים בשירות סדיר או מילואים, שלא הופיעו ביחידות שלהם כנדרש מהם, תקופת זמן ארוכה. עריקות נחשבת לאחת העבירות הקשות ביותר שיש בצה"ל והצבא נלחם נגדה בכל הכוח.

לפני שנסביר מדוע צה"ל מתייחס לכך בחומרה ומה זה אומר לגבי החיילים העריקים, נסביר בקצרה מה זה אומר עריקות. על פי החוק הצבאי כיום, עריקות זה מצב בו חייל בסדיר או במילואים, לא מופיע ביחידה שלו במשך תקופת זמן. לחיילי מילואים תקופה זו מתחילה החל מהיום ה-15, לחייל בסדיר מדובר החל מהיום ה-21. לפני זה הם מוגדרים נפקדים.

בתקופת הנפקדות, הדיון בעניינם של הנפקדים נערך בתוך היחידה, בתום תקופת הנפקדות והפיכתה לתקופת עריקות, עניינם של החיילים העאריקים עובר ליחידת העריקים במשטרה הצבאית, שתפקידה לאתר אותו. זה ייעשה באמצעות ביקורי פתע בבית (כולל ביקורים ליליים), מעקב אחר חשבון הבנק שלו, אחר חשבון הפייסבוק, ומגוון בדיקות אחרות שמאפשרות לאתר אותו. לאחר היום ה-75, הוא יהפוך להיות עריק פרקליטותי, ואז הוא יקבל רישום פלילי ממשטרת ישראל.

חייל עריק, רשאי לקבל טיפול רפואי מהצבא עד להיום השישים לעריקותו, לאחר מכן הוא כבר לא יהיה זכאי לטיפול שכזה אלא לטיפול קופת חולים בה הוא חבר.

חייל שמבצע עבירת עריקות ונתפס, יועמד למשפט צבאי וייכלא. במקרים רבים מחליט הצבא גם לאסור את החייל לתקופות ארוכות, החוק מאפשר לו לאסור עד תקופה של 15 שנה. בדרך כלל לא נהוג להקל בעונשם של חיילים עריקים, במיוחד מי שעושה זאת מסיבות מצפוניות. חיילים שעורקים מסיבות כלכליות או נפשיות, מקבלים הקלה משמעותית ולעיתים משוחררים מהצבא.

מדוע חשוב לצבא להתייחס בחומרה לעריקים

אפשר להבין מעצם העובדה שהצבא מקצה יחידה מיוחדת ללכידת עריקים ומכך שהחוק מתיר מאסר של 15 שנה על מי שנאשם בעבירת עריקות, שהצבא רואה בעבירה זו חמורה מאוד. יש לכך כמה סיבות:

ראשית, מצב של עריקות, הוא מצב בו חייל עושה דין לעצמו ומחליט לא להופיע ביחידה שלו כפי שהוא נדרש. אם כל חייל ינהג כך, אז המשמעות של הצבא תיעלם, המשמעת שלו תתפורר, והצבא יתפרק. כל צבא בעולם ולא רק צה"ל, מעמיד את המאבק בעריקות, בראש סדר העדיפויות שלו.

שנית, על פי ההגדרה הצבאית, חייל במשך זמן שירותו בצבא, הוא רכוש צה"ל. ככזה, הוא לא יכול להיעלם והוא גם לא יכול לפגוע בעצמו. כשחייל הוא עריק, אז הוא גם נעלם וגם עלול לגרום לעצמו נזק. צה"ל לא יכול להרשות לעצמו את זה.

שלוש, אי מניעת תופעת עריקות, עלולה לעודד אותה, בכך הרעיון של הצבא יאבד ממשמעותו. גם אם יש ויכוח ציבורי בשאלת הגיוס לצבא, אזי שהצבא לא רואה את עצמו, ובצדק, חלק מהויכוח, והוא מבקש להילחם בתופעה שעלול להנציח את הרעיון שמותר להשתמט משירות צבאי.

 

הוסף תגובה