בעבור נזיד עדשים…(שחורות)

בעבור נזיד עדשים…(שחורות)

מגיל קטן לומדים ילדי ישראל על מקומן של עדשים בתרבות ובמסורת. זה מופיע בספר הראשון בתורה, בראשית כ"ה ל"ד: "ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים, ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכורה". כך, בתמורה לאותו נזיד עדשים מעניק עשו הרעב והעייף את הבכורה ליעקב.

בימי התנ"ך היה זה יעקב ש"קנה" את הבכורה מעשו הרעב בתמורה לנזיד עדשים, אבל היום כשאנחנו קונים עדשים אנחנו מקבלים בריאות.

לא רק בתרבות שלנו עושים כבוד לעדשים, כי אם גם בתרבות האיטלקית. שם עדשים מסמלות יותר מכל מזל ושפע ובליל הסילבסטר זה המאכל אותו נהוג לאכול. הן ידועות כמקור מזון משביע והפכו מזמן לחלק מהתפריט היום יומי של תרבויות רבות ברחבי העולם.

ולמרות שיש מגוון רחב של סוגי עדשים, בכל מיני צבעים, צורות וגדלים מומלץ מאוד לבחור בעדשים שחורות. מדוע? על כך נדון בשורות הבאות.

יתרונותיהן של העדשים השחורות

דיאטנים ותזונאים ממליצים בחום על שילוב עדשים שחורות בתפריט השבועי. הסיבה לכך טמונה בעובדה שיש בהן יותר ויטמינים, יותר חלבונים, יותר ברזל וסיבים והרבה יותר מינראליים.

צמחוניים וספורטאים: אם אתם עוסקים בספורט או נמנעים מצריכת בשר (צמחוניים או טבעונים) אז חשוב שתכירו את היתרונות של עדשים שחורות. יש בהן פי שלוש יותר ברזל מזה הנמצא בעוף או בבקר. יתרה מכך, גם ספיגת הברזל יעילה יותר מזו של מוצרים מן החי.

לסובלים מסוכרת: הערך הגליקמי של העדשים השחורות מתייצב סביב 30 והוא נהדר לאנשים שסובלים מסוכרת. העדשים השחורות שומרות על רמת סוכר יציבה ומומלץ לשלבן בתפריט היומי.

לדיאטה ושמירה על משקל: ייצוב רמות הסוכר מועיל גם לאנשים שמעוניינים לרדת במשקל או כאלו שמנסים לשמור עליו מאוזן. כמו כן, הגוף מעכל עדשים בקצב איטי למדי. עיכול איטי תורם באופן משמעותי לתחושת שובע ולכן הן מומלצות גם לדיאטה.

חדשות טובות לחובבי בריאות: כמו הרבה קטניות גם לעדשים השחורות יש השפעה חיובית על הבריאות שלנו. כמעט ואין בהן שומן וערכן הקלורי נחשב לנמוך. הן מכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים שמורידים את רמת השומן בדם ותורמים לספיגת השומנים. בנוסף, הן תורמות לפעולות מערכת העיכול והן עשירות בנוגדי חמצון.

לא נסיים מבלי שנחלוק איתכם מתכון נפלא לסלט עדשים שחורות, שמתאים גם לצמחונים.

מתכון סלט עדשים שחורות / מאת שף הבית של סוגת

המתכון מתאים ל-3 מנות.
המרכיבים הדרושים:

כוס עדשים שחורות מבית סוגת.
3-4 עלי כוסברה.
3-4 עלי ריחן.
4-5 עלי נענע.
כף שמן, עדיף שמן זית.
3-4 כפות מיץ לימון טרי.
מלח.
פלפל שחור.

הכנה:

בסיר עם מים רותחים ומלח בשלו את העדשים השחורות עד לרתיחה. לאחר הרתיחה הורידו את האש ובשלו אותם למשך עוד 20 דקות. כאשר העדשים רכות, סננו והמתינו שיתקררו.

חתכו את כל העלים (כוסברה, ריחן, נענע) וערבבו אותם עם העדשים. הוסיפו תיבול: מלח, פלפל, שמן ולימון לפי הטעם, והגישו.
אם רוצים להעשיר את המנה ניתן לצד הסלט להגיש שמנת חמוצה או טחינה.

בתאבון ולבריאות.

ועכשיו אתם יודעים את הסיבה העיקרית למנה הזאת, עדשים שחורות זה טעים בטירוף!

הוסף תגובה