אופניים חשמליות ומדרכות – התנגשות בלתי נמנעת?

אופניים בעלות מנוע עזר – שמו הרשמי של כלי הרכב המוכר בתור "האופניים החשמליות" – מציעות לבעליהן יתרונות רבים: הגעה מהירה לכל נקודה במרחב העירוני (עפ"י מחקרים שונים כשמשקללים פקקים וחיפוש חנייה, אופניים שכאלה שקולות למכוניות מבחינת זמן ההגעה ליעד), היעדר מאמץ וזיעה (שכרוך ברכיבה על אופניים "רגילות"), ידידותיות לסביבה (ביחס לכלי רכב בעלי מנוע בנזין שמזהמים את האוויר והקרקע) וחיסכון כספי שבא לידי ביטוי גם בהיעדר חובת הרישוי והביטוח.

מצד שני, ישנו גם חיסרון בלתי מבוטל ברכיבה על אופניים חשמליות והוא שלא בכל מקום במרחב הציבורי ניתן לעשות זאת באופן חוקי ובטוח. הסיבה לכך פשוטה: השימוש באופניים ממונעות אסור על מדרכות, ואילו בכבישים ראשית כל הרוכבים עלולים להיות חשופים לרמת סיכון גבוהה יותר, ושנית, לצעירים עד גיל 16 כלל לא מותר לנוע בכבישים.

דרושים: עוד שבילי אופניים והפרדה ברורה לאורכם

על מנת להפוך את הדיווש באופניים חשמליות על המדרכות למחזה נדיר, הדרך הטובה ביותר היא להפוך את הקונספט הזה לכזה שפשוט אין בו צורך ולא להגביר את רמת האכיפה, שהרי מתן תמריצים חיוביים תמיד אפקטיבי יותר מאיומים (מה גם שקשה לממש אכיפה מוחלטת של איסור הרכיבה על המדרכות).

מסיבה זו חשוב מאוד כי הרשויות המקומיות ישקיעו עוד משאבים בסלילת עוד שבילי אופניים (שאמנם היקפם צמח משמעותית בשנים האחרונות בלא מעט ערים, אולם גם כך המצב עדיין רחוק מלהשביע רצון). שבילים אלה מאפשרים לכל בני האדם לנוע במרחב הציבורי בביטחון, מפחיתים את זיהום האוויר ברחבי הערים וכן מחזקים את העסקים המקומיים – ובסך הכל מהווים השקעה כדאית במיוחד.

עוד חשוב להבטיח הפרדה ברורה בשבילים אלה בין הולכי רגל לבין רוכבי אופניים, וזאת על מנת לא להעביר את זירת העימות מהמדרכות אל אותם שבילים. לשם כך נדרשות בעיקר פעילויות הסברתיות וחינוכיות, אולם כפי שהציבור הרחב למד להימנע מלקטוף פרחי בר כך אפשר ללמד את כולנו התנהלות נכונה בשבילי אופניים.

מה עושים אם אין ברירה אלא לעלות על מדרכה?

אם תוואי השטח מחייב עלייה על מדרכה, מוצעות לרוכבים על אופניים חשמליות שתי אפשרויות:

האחת, כפי שמחייב החוק, לרדת מהאופניים וללכת איתן ברגל – לא נוח, אבל בטוח וכאמור עומד בתנאי החוק; והשנייה, לרכב בזהירות מרבית ואף למעלה מכך, במהירות נמוכה במיוחד ותוך התחשבות מוחלטת בסביבה ובהולכי הרגל (ובמיוחד ויתור על האזנה למוזיקה או שיחות בסלולרי, שמטבען אינן מאפשרות את מתן תשומת הלב הנחוצה לסביבה).

הוסף תגובה