ממה עשויים אנשים שמצליחים לשמור על כושר?

ממה עשויים אנשים שמצליחים לשמור על כושר?

בהשתתפות מאמני כושר אישיים ועל סמך ניסיונם, בקשנו לאסוף נתונים מתהליכי אימון עם מתאמנים במטרה לבדוק מה גורם לזה שמתאמן מצליח להשיג תוצאות יפות, האם זה בתכונות שלו, נסיבות חיצוניות, רקע אישי או רפואי או שזה בכלל תלוי במאמן.

הצלחה בעולם הכושר תלויה בהרבה גורמים שונים ומשתנים בין מתאמנים. לכל מתאמן יש מניע משלו שמחזיק אותו ממוקד ונחוש להמשיך לקראת המטרות, אבל יש כמה גורמים שמצאנו המשותפים לרוב המתאמנים. בחן את עצמך, מה מניע אותך ועד כמה.

אז אילו הם התוצאות של המחקר הקטן שלנו מתוך שיחות עם מאמנים:

1. אחריות – או עד כמה אדם אוחז במושכות ומכוון את המשך דרכו –

מחקרים סטטיסטיים מעולם הרפואה מראים שבערך 60% מעדיפים להפקיד את בריאותם וגורלם בלעדית בידיים של רופאים או בידי תרופות שישפרו את מצבם. (בלי לשנות שום דבר באורח חייהם)
20% יוותרו ולא יטפלו במצב בשום דרך, ו20% ילמדו, יבדקו ויעשו שינויים כללים באורח החיים, דבר שיוביל אותם להחלמה מלאה.
ניתן לשער שבאותו האופן מתפלגת האוכלוסיה גם בנושאים אחרים.
–  אלו שקיבלו הנחייה מרופא או מהמשפחה שלוחצת, מתחילים להתאמן עם מאמן אישי, ממהרים לסגור חבילה של 40 אימונים, ומאותו הרגע הם כבר בתחושה שהם עשו את שלהם.
הקומיקאי לואיס סי.קיי כינה את התופעה "מס לשמנים"-  אנשים שעושים מנוי לחדר כושר ולא מבקרים בו יותר.
–  אלו המוותרים מראש – תמיד ימצאו למה אין להם סיכוי וזה כנראה גם ילווה אותם בנושאים אחרים.
–  אלו הנחושים, שיוותרו על פתרונות לטווח קצר, ילמדו, יקראו, יתנסו, ויראו מה מתאים להם, יתאמנו עם מאמן אישי, יתעניינו וישאפו ליותר. יטו יותר לקראת גישות טבעיות ושינוי מגמות ואמונות שמנחות אותם בחיים ועד כמה שיתעניינו בחוות דעתו של הרופא הם כבר מבינים שתפקידו להתאים טיפול תרופתי, ופחות להפציר לשנות אורח חיים. כך שהפתרון בידיהם בלבד.

2. רצון להשפיע – מבנה אישיות של אנשים שמרגישים צורך לתת ולא רק לקבל, בדר"כ הם שואפים להשפיע ולתרום לאחרים, אותם מתאמנים גם נותנים מעצמם יותר בנוכח מאמן אישי שמשגיח ותומך בהם אז האימון עצמו והמחויבות אליו גבוהה יותר, ובנוסף, הם גם מעוניינים לדעת עוד, לייצר דיון ודיאלוג, ולהשפיע על הסביבה שלהם לטובה, כלומר, לשתף בידע שלהם אחרים.

3. מסוגלות עצמית – מה שמניע את רוב הספורטאים ואת השאפתנים, או גם את אלו שאמרו עליהם בבית הספר "פוטנציאל לא ממומש" ולפיכך התנסו בעבר בחוויות שהשאירו בהם תחושה שיכלו להוציא מעצמם יותר אך נשארו עם טעמו התפל של הבינוניות.
להאמין שאתה יכול ולהאמין שאתה לא יכול בהכרח ישפיעו על התוצאה.

4. תמיכת המאמן – אחד המניעים שגרמו להרבה מאמנים לבחור במקצוע שלהם זה הרצון להראות לאחרים שגם הם יכולים, בדיוק בשביל זה מאמן הכושר אישי ומלווה את שגרת האימונים שלך ולא רק בונה לך את תכנית האימונים ושולח אותך לדרכך.
באותו האופן יכול לעזור גם חבר לצעידות או קרוב משפחה, בן/ת זוג שימלא את מקומך בבית לשעה כך שתוכל לעצור בסטודיו  בדרך הביתה מהעבודה, או שיתאם איתך שעה של צעידה.

5. תכנית פעולה – היבט חשוב נוסף בכל תכנית אימון הוא שיש תכנית פעולה יעילה. אם לא תדע לאן, איך תגיע?
בניית תוכנית אימונים היא חלק חשוב בתכנית, כמו גם דברים נוספים אחרים: סביר להניח שאתה מבזבז הרבה זמן בלהבין מה הצעד הבא שלך. עם תכנית מסודרת גם יהיה לך משהו להשוות את ההתקדמות שלך לכדי להבטיח שאתה על מסלול בכל הקשור לתכנית המקורית שלך.

6. סוגים של מוטיבציה – פנימית וחיצונית – מוטיבציה פנימית היא הסוג שבו אתה פועל ממניע פנימי, בגלל שאתה אוהב לעשות את זה ומוצא בזה סיפוק אישי.
מוטיבציה חיצונית היא הסוג שבו אתה לא ממש עושה פעילות מרצונך, אלא בגלל שאתה מתוגמל ממקור חיצוני. לדוגמא, אם מישהו משלם לך כדי לעבוד.

מחקרים הראו כי מתאמנים שמבצעים פעילות גופנית ממניעים פנימיים נוטים יותר לדבוק בתכנית האימון שלהם מאשר אלה שיש להם מוטיבציה תכליתית (כדי שיתאים ללבוש לאירוע שמלה צמודה לדוגמא).
סוג זה של מוטיבציה נוטה להקטין את הרצון שלנו לבצע את הפעולה, והוא לא יחזיק לטווח ארוך.

7. אנשים שחושבים מהשכל ולא פועלים ממקום ריגשי
אחד המחקרים החשובים בפסיכולוגיה, מראים את ארכיטקטורת המוח שבו אותות המועברים מהחושים (מן העין, אוזן) עוברים קודם ברמה (טלאמוס) ומהרמה נשלחים שני סיגנלים – איתות ראשון מגיע אל השקד (המוח הריגשי) והשני אל הניאו-קורטקס (המוח החושב)
הסיעוף הזה מאפשר למוח הריגשי להגיב קודם ומסביר במידה רבה את הכוח של הרגש לגבור על השכל.
זה בדיוק למה טראומה שמקושרת עם צליל או מראה מסוים, יפעיל את מרכזי הרגש בגוף רק בהישמע הצליל או המראה.
וזה למה צריך לחכות עם תגובה מהירה עד להשלמת תהליך של קבלת נתונים, ניתוח ובחירה בתגובה שמשרתת אותנו בצורה הכי טובה.

קח לך זמן להרהר עד כמה אתה מתחבר לכל אחד מהסעיפים, ממה אתה צריך יותר ואיך אתה מחבר כל אחד מהגורמים הללו לתוך החיים שלך לפני שאתה מתחיל בתכנית פעילות גופנית עם או בלי מאמן כושר אישי כך שתוכל לרשום שינויי באורח החיים שאתה מבקש לעצמך בצורה הרבה יותר חלקה.

הוסף תגובה