איך לשפר את הזכרון

מוח חד וזכרון חזק קשורים בחיוניותה של רשת התקשורת בין הנוירונים (תאי עצבים) במוח ובעיקר בחיוניותן של נקודות המפגש בין הנוירונים הנקראות סינפסות. מכיוון שרבים מן השינויים המתחוללים במוח בעקבות הזדקנות והפרעות נפשיות כרוכים בהידרדרות או באובדן של סינפסות, למידת דרכים לחזק ולהגן על צמתים חשובים אלה עשויה לסייע בעיכוב או במניעה של הירידה ביכולת התפיסתית. סינפסה היא נקודת התקשורת בין נוירון אחד למשנהו, לתא שריר או לתא של בלוטה. זהו האתר בו מתרחשת ובאה לידי ביטוי הפעילות המוחית הענפה.


הסינפסות פגיעות ביותר להשפעתם של רעלנים שונים כגון: אלכוהול בכמויות גדולות, חומרי הדברה, מתכות כבדות ותרופות מסוימות. רעלנים אלה עלולים לחסום באופן חלקי או מלא את מעבר הממסרים העיצביים בסינפסות. להלן מספר עצות שבעזרתן ניתן לשמור על מוח פעיל וערני ולחזק ולהגן על הסינפסות:



  1. הפחת עקה ודחק. צור לך זמן לפעילויות פנאי. למד שיטות של התרגעות כמו מדיטציה. צמצם מחויבויות בלתי הכרחיות והמנע מלוחות זמנים עמוסים יתר על המידה.
  2. המרץ את מוחך. המנע מן השגרה. התענג על חוויות חושיות חדשות. אתגר את מוחך וגופך במצבים חדשים.
  3. פעילות גופנית. הליכה נמרצת או פעילות אירובית אחרת מגבירות זרימת דם עשיר בחמצן למוח ומחזקות גורמי גדילה בו.
  4. אתגר את שכלך. פתור תשבצים וטול חלק במשחקים בעלי מטלות אינטלקטואליות. למד דברים חדשים באמצעות קריאה או לימוד בכיתה.
  5. שמור על בריאותך. צרוך דיאטה מזינה ומגוונת. המנע מעישון. הקפד לישון היטב. שתה אלכוהול באופן מתון ומבוקר.

לכתבה המלאה לחץ

תודה! כבר אהבת את זה.