ליל אל חמרה הדי ליל החינה בעברית

חתונה היא אירוע משמח בו משקיעים לא מעט זמן ומחשבה אולם טקס חינה עיראקית מוגדר כטקס בעל הטעמים הססגוניים והטעימים ביותר. לא אחת בטקס העירקי משקיעים יותר במאכלים מאשר בחתונה עצמה מבחינה השפע והגיוון, הסיבה לכך היא שמטרת החינה לסמל את הברכה שמועברת מההורים לכלה, הברכה כוללת הצלחה, פרנסה ושפע רב, והסמליות בשבע באה לידי ביטוי באוכל ובמטעמים שמכינים בטקס חינה עיראקית.

בבל אז והיום עיראק

השמחה וההוללות של יהודי בבל מוכרים עוד מימי התנ"ך, למעשה הקשר העתיק יומין יצר מטרה לטקס החינה ראשונה במעלה והיא למעשה לגרום לכל המקטרגים ( מלאכים ושדים רעים) שמטרתם אחת היא לחבל בחיי הזוגיות, לגרום למריבה וכישלון, ולהכיר להם את הכלה והחתן, ההיכרות למעשה יוצרת שלום בין כולם ובכך המקטרגים לא יפגעו ולא ירעו לכלה לא בזמן הטקס ולא בעתיד. היום המטרה של הטקס היא כמובן לומר לכולם בריש גלה כי הכלה מתחתנת, זה יום שמחתה וכולם צריכים לדעת על כך. להבדיל מטקסים אחרים בעדות אחרות הטקס העיראקי הינו טקס מאוד משמעותי ומעצים, חוגגים את החינה בבית הורי הכלה ומוזמנים הקרובים ביותר מדרגה ראשונה ושנייה וחברים טובים בלבד. מהלך הטקס מאוד מתוכנן ומוקפד, לכל אחת מהמשפחות יש תפקיד ידוע וקבוע, הורי החתן אחראים על הכנת עיסת החינה, מתוקים ונדוניה ( מתנות לכלה ), הורי החתן והכלה מעניקים מתנה יקרה אחת לשנייה כלומר הורי החתן לכלה והורי הכלה לחתן. להבדיל מעדות אחרות את עיסת החינה מורחים על אצבעות החתן והכלה.

אם חשבתם שבאוכל מסתיים טקס חינה אז טעיתם

המסורת של חינה עיראקית אינה מסתיימת בהכנת מאכלים טעימים אלא הרבה מעבר לכך, לעיצוב והתפאורה של החינה יש חשיבות רבה מאוד ממש כמו שי גם לתלבושות לחינה חשיבות. החל מההקפדה על לבוש החתן שכולל ג'לביה ותרבוש והכלה בכפתן עם עיטורי זהב, האורחים כולם גם עם בגדים מסורתיים והאולם כולו מעוצב לתפארת ( גם אם זה מתקיים בבית הורי הכלה). טקס החינה מתחיל בתהלוכה מפוארת שכוללת את נשיאת הזוג באפריון מלכותי אל מרכז האולם שם נפרש אוהל מקושט ומעוטר כמיטב המסורת. בשלב זה נמרחת עיסת החינה על אצבעות החתן והכלה ומהם אל כל האורחים. לאחר מריחת העיסה החומה מתחילה הסעודה שכולת את מיטב המטעמים ל המטבח העירקי, הדגש בהגשת הואכל הוא על השפע והכמויות הגדולות שיחד מסמלים את הברכה לשפע, שגשוג, פרנה ופריון לכלה. תאחר הגשת המנה הראשונה והעיקרית מתחילה ההילולה האמיתית, במחולות וריקודים ושלל שמלות וצבעים מרקדות הבנות עם הכלה והבנים עם החתן, שניהם יחד מורמים אל על על מנת לסמל את קירובם לשמיים, לאלוהים ולשכינה שסובבת את טקס החינה.

אל תשכחו את הקליפ לחתונה שלכם!

 

הוסף תגובה