מה ההבדל בין אחות מוסמכת לאחות אקדמית?

למרות אופי עבודה דומה, אחות מוסמכת עברה לימודי תעודה ומבחן הכשרה של משרד הבריאות בעוד אחות אקדמית למדה תואר ראשון או שני בסיעוד. במאמר הבא נסביר איפה באים לידי ביטוי ההבדלים וכיצד בוחרים מסלול הכשרה רלוונטי

יש מגוון מסלולים שאליהם ניתן להצטרף על מנת לעסוק בסופו של דבר בתחום הסיעוד. יחד עם זאת, ההבדל העיקרי הוא בין נשים שמעוניינות לקבל הסמכה מעשית ולאחר מכן תעודה מטעם משרד הבריאות, לבין כאלה שמעדיפות להתמקד בהכשרה אקדמית. אחות מוסמכת למשל משתתפת בלימודי תעודה בלבד. הלימודים כפופים להנחיות משרד הבריאות ומתייחסים לעבודה המעשית בשטח. עם תום הלימודים נערך מבחן הכשרה של משרד הבריאות, שבסיומו ניתן לקבל את התעודה ולהתחיל לעבודה בתחום.

לעומת זאת, אחות אקדמית לומדת במכללות או באוניברסיטאות. היא עושה תואר ראשון ו/או שני בסיעוד ולאחר מכן יכולה לעבור הכשרה נוספת שהיא בגדר התמחות מעשית. במילים אחרות, אחות אקדמית מתמקדת במסלולים תיאורטיים של לימודי סיעוד ופחות בהיבט המעשי. לעומת זאת, אחות מוסמכת עוברת את ההכשרה של משרד הבריאות. היא למעשה מוסמכת לספק מגוון רחב של שירותי סיעוד ולהשתלב בענף רפואה פרטי או ציבורי.

אפשרויות קבלה לעבודה, שכר וקידום

את ההבדלים בין אחות מוסמכת לאחות אקדמית ניתן לראות גם בהמשך הדרך, עם תום ההכשרה ובמספר היבטים בולטים. ראשית, סביר להניח שאחות מוסמכת תמצא עבודה בקלות רבה יותר מאשר אחות אקדמית. מעסיקים מחפשים אחר אחות שכבר עברה הסמכה מעשית ומוכנה לעבודה בשטח. עם זאת, יש להביא בחשבון את השאיפות השונות של אחות מוסמכת מול אחות אקדמית. בעוד הראשונה בוחרת מלכתחילה במסלול הכשרה שיאפשר לה להשתלב במהירות בשוק העבודה, השנייה מתמקדת במסלול תיאורטי ארוך אך מקיף.

שנית, יש גם פערי שכר מסוימים בין אחות מוסמכת לאחות אקדמית. פערים אלו נובעים ממידת ההכשרה ומהניסיון שאיתו האחות מגיעה לעבודה. הפערים רלוונטיים בעיקר בשנים הראשונות של עבודה בתחום הסיעוד, היות ולאחר מכן דווקא אחות עם תואר ראשון או שני מקבלת שכר גבוה יותר. כדאי לברר על תנאים ושכר עוד לפני תחילת העבודה וכך לוודא שמדובר על מסלול מתגמל.

שלישית, לאחות מוסמכת יש אפשרויות קידום מוגבלות בהשוואה לאחות אקדמית. במידה ואחות עם תואר אקדמי עוברת את ההסמכה הנדרשת ובסופו של דבר גם ניגשת למבחן של משרד הבריאות, נפתחות בפניה אפשרויות קידום אטרקטיביות. היא יכולה להציע את עצמה לתפקידי ניהול, מחקר ועוד. אפשרויות אלו לא קיימות עבור אחות מוסמכת שמסתפקת בלימודים מעשיים בלבד. מצד שני, תמיד ניתן לסיים הכשרה מסוימת וללמוד אחרי מספר שנים לתעודה או תואר אקדמי שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

מה היתרונות והחסרונות של כל אפשרות?

סטונטית שמסיימת תואר בסיעוד מאוניברסיטה או מכללה נחשבת אחות אקדמית. סוג התואר תלוי במוסד הלימודים ובהמשך היא צפויה לקבל סמכויות רבות יותר בהשוואה לאחות מוסמכת ללא תואר. לאחות אקדמית יש גם אפשרויות ללימודי המשך וקורסים לקראת תפקידים ניהוליים. דירוג השכר של אחות אקדמית גבוה יותר מאחות מוסמכת, אך רק לאחר מספר שנים של צבירת ניסיון מעשי.

על אף האמור לעיל, חשוב לציין שהעבודה בשטח יכולה להיראות דומה מאוד. אין הבדל משמעותי בין אחות אקדמית ואחות מוסמכת בכל הנוגע למתן שירותי סיעוד. היתרון של לימודים אקדמיים בא לידי ביטוי בטווח הארוך ורלוונטי עבור מי שרוצה להשתלב בתפקידים ניהוליים, בעוד תעודת הסמכה משתלמת יותר בטווח הקצר.

 

הוסף תגובה