מהן שיטות המיסוי הנהוגות כיום על פי דיני המיסים בישראל?

אחד הטענות הקשות של הישראלים לגבי המדינה היא שאנחנו משלמים מס הכנסה מאוד גבוה. הטענה הרווחת היא שנטל המס בישראל הוא מהגבוהים בעולם. לכן תופתעו לשמוע בוודאי, שזה לא מדויק. לפחות לא בכל הקשור למס ישיר, קרי מס הכנסה.

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, יש שתי שיטות מס, מס ישיר ומס עקיף. מס ישיר הוא המס שנלקח מהמשכורת שלנו, מס הכנסה. וכאן ישראל נמצאת במקום יחסית טוב ביחס לעולם המערבי, המדינה לא גובה מס גבוה מאזרחיה.

הבעיה היא במס עקיף, כאן ישראלים משלמים מס הרבה יותר גבוה מאשר במדינות אחרות. מס עקיף הוא מס שמשלמים כאשר רוכשים מוצרים שונים, מדובר במע"מ ומס בלו (מס על הדלק), במקרים אלו, אף על פי שיש ניסיונות חוזרים ונשנים להוריד, מדובר בנטל מס מאוד גבוה.

כיצד בנויה שיטת המיסוי הישר בישראל

שיטת דיני המיסוי בישראל, היא שיטה של מדרגות. אדם משלם מס על פי משכורתו וככל שהוא עולה, הוא משלם יותר. כך יוצא שאדם שמרוויח שכר X משלם אחוז מסוים ואם הוא עולה בשכר הוא ישלם אחוז גבוה יותר. הרעיון הוא שהעניים ישלמו פחות מהעשירים.

זו השיטה שנהוגה במדינות רבות בעולם, לעומתה יש שיטה אחרת שכמעט ולא נוהגים בה, מס שווה לכולם, לא נוהגים בשיטה זו מאחר ומדובר בשיטה לא שיווינית שפוגעת בעניים ומטיבה עם העשירים. (אם העני ישלם כמו העשיר, הרי שהפערים החברתיים רק יגדלו).

לעומת זאת שיטת המס העקיף בישראל היא מס שווה לכולם. בן אדם שמרוויח X ובן אדם שמרוויח X+, משלמים אותו דבר על מוצר ועל כן משלמים גם מס עקיף עליו באותו סכום. על העשיר, מן הסתם, זה משפיע פחות כי זה מהווה חלק קטן יותר מההכנסה שלו, על העני זה משפיע יותר כי ככל שהסכום גבוה יותר, זה תופס חלק נכבד בהכנסה שלו.

כאן המקום לומר, שאין אפשרות אחרת לעשות זאת. אי אפשר להטיל מע"מ גבוה על העשיר ומע"מ נמוך על העני. לכן יש ניסיון חוזר ונשנה להקל במוצרי יסוד, מוצרים אלו פטורים ממע"מ. מדובר בירקות, חלב ומוצרים אחרים, שנחשבים בעיניי כולם למוצרי יסוד למחיה. זו גם הסיבה שבמקומות מסוימים בארץ מקבלים הטבות מס שונות, בשביל שהם לא יצטרכו לשלם מסים כמו במקומות שנחשבים מפותחים יותר.

בישראל, כמו במדינות אחרות בעולם, מנסים להנהיג מס שלילי, שזה אומר, מי שלא מגיע לדרגה של תשלום מס הכנסה, יקבל מהמדינה כסף. הרעיון הוא שזה יעודד אנשים לצאת לעבוד או לעבוד יותר בשביל שיוכלו להגיע לדרגת המס ואז הם ישלמו מס הכנסה. לא תמיד זה עובד, אך זה רעיון שתופס תאוצה בקרב לא מעט כלכלנים ואנשים שמתעסקים במסים.

הוסף תגובה