10 דברים שיש לדעת על תרופות אנטי דכאוניות

תרופות אנטי דכאוניות הן תרופות מרשם לטיפול בדכאון ובמבחר מצבים נפשיים כגון חרדה, פאניקה, הפרעה פוסט-טראומטית והפרעה כפייתית.



  • תרופות אנטי דכאוניות מסייעות לתקן חוסר איזון כימי במוח על-ידי השפעה על כימיקלים במוח הנקראים ממסרים עיצביים, שאחראים על שליחת מידע בין תאי העצבים. הממסרים העיצביים אחראים לתיפקודים שונים של הגוף. תרופות אנטי דכאוניות, למשל, מסייעות בהקלה על דכאון על-ידי הגברת ממסר עיצבי הנקרא סרוטונין שיש לו תפקיד במבחר תיפקודים כמו מצב רוח, תיאבון, שינה, זכרון והתנהגות מינית. תרופות אחרות מגבירות את הממסרים העיצביים נוראפינפרין ודופמין. נוראפינפרין מפקח על תיפקוד מערכת העצבים הסימפטטית (תגובת הלחם או ברח, לחץ דם, דופק הלב וריכוז) דופמין מפקח על רגשות, לימוד, הנעה לפעולה, הנאה, זכרון, תנועה ועוד.
  • ישנם שלושה סוגי עיקריים של תרופות נוגדות דכאון. הסוג הנפוץ ביותר נקרא תרופות המעכבות באופן בררני ספיגה חוזרת של הורמון הסרוטונין (SSRIs) הן תרופות חדשות יחסית, אך נמצאות בשימוש נרחב ומוצלח זה מספר שנים. התרופות הותיקות ביותר הן תרופות המעכבות אנזים ששמו מונו-אמין אוקסידז (MOAI), ותרופות טריציקליות נוגדות דכאון (TCA). התרופות הטריציקליות נמצאות עדיין בשימוש נרחב ונחשבות ליעילות. שימוש בתרופות המעכבות מונו-אמין אוקסידז מחייב דיאטה מיוחדת בכדי למנוע תחושות בלתי נעימות, תופעות לוואי שעלולות להיות קשות ותגובות גומלין עם תרופות אחרות. מסיבות אלה השימוש בתרופות אלה הולך ופוחת והן משמשות בעיקר לחולים שאינם מגיבים לטיפולים אחרים.

להמשך הכתבה לחץ

הוסף תגובה