עו"ד משפחה

למרבית הצער, הסטטיסטיקה מצביעה על כך שעם השנים שיעור הזוגות המתגרשים בישראל נמצא כל העת במגמת עלייה. מן הסתם, כאשר זוגות עומדים בפני הליך זה, הם פונים לעו"ד לענייני משפחה. אולם, ישנו עוד גורם רלוונטי לנושא זה והוא טוען רבני.

למעשה, גם טוען רבני הוא עו"ד. אולם עו"ד זה יכול לייצג זוגות בהליך גירושין אך ורק בבתי הדין הרבניים. הוא איננו מוסמך לייצג לקוחות בבתי הדין האזרחיים לענייני משפחה וזאת בניגוד לעו"ד שאיננו טוען רבני. עו"ד לענייני משפחה יכול לייצג את הלקוחות בשני בתי המשפט גם יחד. לרוב, הטוענים הרבנים עוסקים בכל הקשור לדיני משפחה, לדיני אישות, אולם הם גם עוסקים בענייני ממון  ואפילו בענייני גיור. לעיתים הם גם מנסים לגשר בין שני הצדדים.

האם כל אחד יכול להיות טוען רבני?

בהחלט לא כל אחד מוסמך להיות טוען רבני. על מנת להגיע לעמדה מקצועית זו, הטוען הרבני חייב להיות בוגר ישיבה, הוא חייב ללמוד כמה שנים במוסד אקדמי, כזה אשר הרבנות הראשית מכירה בו. במהלך הלימודים הטוענים הרבניים לומדים את כל הקשור לדיני משפחה, הן מהפן הדתי והן מהפן האזרחי. הם לומדים להכיר היטב את כל ההליכים המשפטיים הקשורים לדיני משפחה, ובמהלך הלימודים מכשירים אותם לייצג לקוחות בבתי דין רבניים. עם תום הלימודים, עליהם לצלוח מבחן אשר מקנה להם את ההסמכה לעסוק בעיסוק זה. חשוב להזכיר, שישנם לא רק טוענים רבנים ממין זכר, אלא גם נשים העוסקות בתחום.

אל מי פונים בעת תביעת גירושין? 

כמובן, ישנה האפשרות לפנות אל עו"ד לענייני משפחה אשר מייצג את לקוחותיו הן בבתי הדין האזרחיים והן בבתי הדין הרבניים, וזאת מתוך תוקף סמכותו. החוק בארץ קובע בפירוש כי רק לבתי הדין הרבניים ניתנת הזכות לעסוק בענייני גירושין. הרי בסופו של דבר, בין אם הסכסוך התנהל בבית דין לענייני משפחה או בבית דין רבני, הליך וטקס הגירושין מתבצעים ברבנות. מן ההיבט הזה, לטוען הרבני ישנם יתרונות. הוא מכיר היטב  את דיני ההלכה ואת התנהלותם של בתי הדין הרבניים. מן הצד השני, זוגות רבים פונים אל בתי הדין לענייני משפחה בכל הקשור לענייני משמורת, דמי מזונות וחלוקת רכוש משותף. כלומר, יש פה שני הליכים מקבילים הקשורים זה לזה, אחד מתנהל בבית הדין האזרחי ואילו השני ברבני. עו"ד לענייני משפחה יכול לייצג את הלקוחות בשני בתי המשפט, מה שלא מתאפשר לטוען רבני.

מה מומלץ לעשות?                                           

בסופו של דבר כל מקרה לגופו. ישנה אפשרות לשכור את שירותיהם של שני הגורמים גם יחד – טוען רבני ועו"ד לענייני משפחה. במיוחד כאשר מדובר על ענייני רכוש, ממון וכספים ונושאים הקשורים לילדים המשותפים לשני בני הזוג.

הוסף תגובה