מורה נבוכים לעבודות גבס – דברים שכל מי שעומד לבצע עבודות גבס בביתו חייב להכיר

במקרים רבים שיפוץ דירה יכול להיות משהו שאנו חושבים שיודעים כיצד להיכנס אליו אך לא תמיד יוצאים ממנו בהצלחה. העלויות הראשוניות כך מסתבר אינן קרובות אפילו להוצאות בסיומה של העבודה. אני מאמין שהגורם למניפולציית המחיר בענף השיפוצים נובע מחוסר הידע של רוב האנשים.

החלטתי לכתוב סדרת כתבות מקצועיות בעניין – כאלה שכתובות בגובה העיניים ויאפשרו לכם להבין את האלמנטים המקצועיים של ענפי שיפוץ ובנייה מרכזיים. אני מאמין שהבנת התהליכים השונים שקשורים לשיפוץ כמו גם קבלת החלטות מושכלת, עשויים לספק לכם את המיטב מעבודת השיפוצים הבאה.

עבודות גבס

את המדריך הראשון בחרתי לפתוח באחד מענפי השיפוצים המרכזיים בישראל – עבודות גבס.

עבודות גבס בצורתן השונות הגיעו אלינו אי שם בשנות השמונים, בעיקר כפתרון מהיר לבניית קירות ותקרות. מאז ועד היום כל כך הרבה דברים השתנו וכיום אין כמעט דירה בישראל שאין בה עבודות גבס מסוג כלשהו.

יחד עם זאת, כאשר קבלן לעבודות גבס מגיע לשלב של בחירת חומרי הגלם המתאימים, במקרים רבים, הלקוחות לא ממש מבינים שלבחירת סוג הגבס הנכון השפעה גדולה על טיב עבודת הגבס. זה לא שתוכלו להבחין בהבדלים לאחר סיום העבודה אבל אלה החלטות שישפיעו על איכות הבידוד, עמידות לאורך זמן ואפילו על בטיחות סביבת המגורים.

הדברים שאתם צריכים לדעת על סוגי הגבס השונים

ישנם סוגים רבים של לוחות גבס שכל אחד מהם מותאם לצרכים שונים. היכולות הללו מושגות הודות לתהליך ייצור ושילוב עם חומרים נוספים שמקנים לגבס יכולות שונות – בהתאם לצרכים שלנו.

אילו לוחות גבס קיימים?

עבודות גבס – בניית קירות ותקרה

לוח גבס לבן – חומר הגלם הנפוץ והמוכר ביותר מבין כל סוגי הגבס השונים. כל כך נפוץ שעד צרכנים רבים אינם מודעים שישנם סוגים נוספים של גבס. הלוח הלבן הוא הלוח הזול ביותר ולכן הוא כל כך נפוץ. אין לו תכונות מיוחדות והוא מאוד נוח לביצוע עיצובים מורכבים בגבס מאחר שהוא הגמיש והנוח ביותר לעיבוד מבין כל הסוגים האחרים. קבלני גבס יעדיפו להשתמש בחומר זה מאחר והוא זול יותר אך לא תמיד זו תהיה הבחירה הנכונה ביותר. מה שמביא אותנו אל לוחו הגבס האדום.

לוח גבס אדום – לוח גבס אדום, דומה מאוד בתכונותיו ללוח הלבן פרט לעובדה שהוא מכיל חומרים שמעניקים לו יכולת מוגברת של עמידות באש וחום. הלוח האדום נפוץ בעיקר בבתי עסק ובמוסדות ששם הדרישה הבטיחותית עומדת בראש סדר העדיפויות. שלא כמו לצערנו בעבודות פרטיות – שם הלקוח לא תמיד מודע לצד הבטיחותי. אני בטוח שתוספת של כמה שקלים למטר לא תמנע מכם להשתמש בחומר גלם איכותי ומעל הכל בטיחותי. לכן כשאתם משוחחים אם קבלן הגבס שלכם, דרשו להעדיף את הגבס האדום על פני הלבן בכל מקום אפשרי.

לוח גבס ירוק – לוחו גבס ירוק הוא דחוס וכבד יותר מהלוח הלבן. המאפיין הייחודי של הגבס הירוק הוא יכולת העמידות המוגברת בסביבות לחות ולכן הוא משמש בעבודות גבס באמבטיה או במטבח. קבלני הגבס מודעים לעובדה הזאת ועד היום לא נתקלתי באיש מקצוע לעבודות גבס שלקח את הסיכון ולא השתמש בגבס ירוק במקומות שדורשים זאת.

לוח גבס כחול – חשבתם שלוחות הגבס אינם חזקים דיו? תכירו את הגבס הכחול. לוחות הגבס הכחולים מאופיינים בחוזק מוגבר. הם אינם נפוצים בעבודות פרטיות – שם נהוג להשתמש בלוחות כפולים על מנת לקבל יכולת בידוד וחוזק מוגברים.

לוחות גבס אקוסטיים – מי מאתנו לא נתקל בפרסומות האחרונות אודות לוחות גבס עם יכולת בידוד מוגברת של רעשים? אלה לוחות יקרים יותר אם כי לעיתים קרובות כדאי להשקיע עוד כמה שקלים – בעיקר כשמדובר בעבודות גבס קטנות – כאלה מהסוג הביתי. אני מאמין שתמיד תוכלו להגיע ליכולת בידו רעשים מרשימה על ידי שימוש נכון בלוחות גבס רגילים – באמצעות בניה של לוחות כפולים ושימוש בחומרי בידוד בכמות הנדרשת.

לוחות נוספים – ישנם לוחות גבס מסוגים שונים שמתאימים בעיקר לענפי התעשייה השונים ופחות לשימוש ביתי ולכן איני רואה טעם להוסיף אותם למדריך שלפניכם.

דגשים נוספים לביצוע עבודות גבס

חומרי גלם איכותיים אינם מספיקים לביצוע מוצלח של עבודות גבס – שם נדרשת יד מקצועית אולי יותר מכל ענף שיפוצים אחר. לכן לפני שאתם שוכרים קבלן גבס בדקו שהוא באמת יכול לבצע את העבודה לשביעות רצונכם. בקשו המלצות וצפו בעבודות גבס שביצע בעבר. התמקדו בפינות ובחיבורים וחפשו אחר סדקים או משטחים לא ישרים שמקורם בעבודה לא מקצועית.

אני בטוח שמחקר קצר יכול לחסוך לכם התעסקויות מיותרות ובזבוז זמן וכסף בעתיד ולכם יישאר ליהנות מעבודת הגבס החדשה בביתכם.

הוסף תגובה