איך משתלב מודל ארבעת ה-P במסגרת תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא למעשה מפת אוצר – שרטוט מדויק של הדרכים האפקטיביות ביותר להגיע ליעדים הנכונים ביותר מבחינת העסק, כל עסק שהוא. בהתאם כתיבת תוכניות עסקיות היא קונספט מומלץ לכל מי שמבקש לפתוח עסק חדש, וגם לבעלי עסקים קיימים שרוצים למצות את הפוטנציאל שלהם.

אחד הכלים שבעזרתו ניתן לשרטט את אותה מפת אוצר חיונית, כלומר התוכנית העסקית, הוא מודל שנקרא ארבעת ה-P-ים, או בעברית –  ארבעת ה-מ'-ים.

מהם ארבעת ה-P's?

ארבעת הממ"ים הם מחיר, מיקום, מבצע ומוצר (המקבילות בשפה האנגלית, שכולן מתחילות באות P ומכאן שמו המקורי של המודל, הן Price, Place, Promotion, Product).

על סמך אפיון מדויק של ארבעת הממ"ים ניתן לגבש אסטרטגיה שיווקית מיטבית, שמהווה חלק בלתי נפרד מכל תוכנית עסקית.

היתרון של מודל ארבעת הממ"ים

היתרון המרכזי של מודל ארבעת הממ"ים הוא נוחות העבודה איתו – הוא מאפשר למפות בנוחות מגוון רחב של אלמנטים רלוונטיים לשיווק, כגון צורת המוצר, גודלו, האחריות שניתנת עליו וכמובן מהו הערך שמקבל הלקוח שרוכש אותו (במסגרת ה-Product), עלות הייצור, דרכי התשלום האפשריות ועוד (במסגרת ה-Price), אפיקי המכירה השונים, אופיו של מערך ההפצה ועוד אלמנטים הרלוונטיים לדרך שעובר כל מוצר עד ללקוח (במסגרת ה-Place), תקציב הפרסום, מדיניות יחסי ציבור, שיווק דיגיטלי וכו' (במסגרת ה-Promotion).

תוספות למודל הבסיסי

עם השנים הלך והשתכלל המודל הבסיסי ונוספו לו עוד שלושה P-ים (שבעברית אינם מתחילים ב-מ' כך שאי אפשר לדבר על שבעת הממ"ים אלא רק על שבעת ה-P's).

השלושה הם People – כלומר בני האדם (הן אלה שעובדים בחברה והן הצרכנים); Process – כלומר תהליך (תהליכי עבודה ובקרה עליהם); ו-Physical Evidence – כלומר עדויות פיזיות (המאפיינים המוחשיים של השיווק כגון מעטפות עם לוגו, מדים שלובשים נציגי השירות, רכבי חברה עם השם שלה וכו').

החיסרון של המודל במסגרת תוכנית עסקית

לצד היתרונות והמידע הרב שמארגן המודל, יש לו גם חיסרון משמעותי כשמבססים עליו את סעיף האסטרטגיה השיווקית במסגרת תוכנית עסקית: ההתייחסות היא לכל אלמנט בנפרד ואין התייחסות לכך שהמרכיבים השונים משפיעים זה על זה.

בכל מקרה, כתיבת תוכניות עסקיות עשויה להיות מבוססת על מודל זה, כמו גם על מודלים אחרים (ובפרט SWOT וחמשת הכוחות של פורטר).

הוסף תגובה