המדריך לשירותי השכרת מחסנים לעסקים

אחד המרכיבים של עסק מצליח הוא ניהול נבון של מלאי. רכישת חומרי גלם וסחורה והפיכתם לתזרים מזומנים, דורש יכולות גבוהות של ניהול ותכנון.

בנקודה זו ברצוני להדגיש שכתבה זו עוסקת בעסקים שמנהלים מלאי מכל סוג שהוא – החל מחומרי גלם ועד לאחסון סחורות שמיועדות למכירה – ולא משנה אם מדובר ברשת שיווק או בעוסק זעיר שמייבא מוצרים מסין ומוכר אותם באינטרנט.

פתרונות אחסון נפוצים

מחסנים להשכרה

אם ננסה לחלק את האפשרויות שעומדות בפני בית העסק בבחירת מחסנים לאחסנה, נוכל למצוא שני דפוסים עיקריים. כאשר כל דפוס מתאים יותר לאופי עסקי אחר ולכל אחת מהשיטות, יתרונות וחסרונות כשבסופו של דבר, בעל העסק הוא זה שצריך להחליט איזה פתרון מתאים יותר לעסק שלו.

הראשון – שימוש במחסני החברה

היתרון המרכזי בשיטה זו היא האפשרות ליהנות ממחסן פרטי שנמצא בבעלות החברה. פתרון זה מתאים במיוחד לשמירה על סודיות, הפרדת חומרים מסוכנים, גישה של 24 שעות אל המלאי, קיצור זמן השינוע מהמחסן אל פס הייצור ועוד.

השני – השכרת מחסנים

השכרת מחסנים היא שיטה שמביאה עמה גמישות גדולה יותר מאחר ובעל העסק או מי שמנהל את המלאי, יכול להחליט מתי להגדיל או להקטין את נפח האחסנה – בהתאם לכמות חומרי הגלם או הסחורה. פתרון זה יכול להתאים במיוחד לעסקים שהמחזור העסקי שלהם מושפע מעונתיות.

כמו כן, עם התפתחות המסחר הדיגיטלי, יותר ויותר אנשים מייבאים מוצרים מעבר לים ומוכרים אותם בישראל. מיותר לציין כמה נוח יכול להיות מחסן להשכרה שממוקם בקרבת מקום.

מעבר לכך, השכרת מחסנים מאפשרת לנו גמישות לוגיסטית. נניח שברשותנו עסק שמרכזו יושב בדרום הארץ. אנו מעוניינים לשווק את המוצרים שלנו לערי המרכז והצפון. במקרה כזה, יכול מאוד להיות שהשכרת מחסנים במיקומים שונים בארץ, יהיה פתרון טוב יותר וזול יותר לעומת הקמת מרכז לוגיסטי יקר לתפעול.

איך תדעו באיזה מחסן לבחור

מיקום גיאוגראפי

ראשית, אחד התנאים לבחירת המחסנים, יהיה מיקומם הגיאוגראפי. נקודות אחסנה הן לא פחות מאשר נקודה אסטרטגית חשובה לפעילות העסק ולכן יש לבחור אותה בקפידה. בנקודה זו חשוב לציין שכל בעל עסק צריך לשקול את הדברים לגופם. כלומר, אם מדובר בבעל עסק עצמאי שמוכר מוצרים באינטרנט, ברור שהוא יהיה זקוק למחסן בקרבת מקום מגוריו. אם לעומת זאת מדובר במחסנים לוגיסטיים, יש לבחור את המיקום הטוב ביותר (צירי תנועה, שטחי הפצה וכיוצא בזה).

סדרי אבטחה

נדמה לי שאין צורך להרחיב על חשיבות סדרי האבטחה במחסנים. בדקו שבמקום ישנה גדר או חומה היקפית, שישנה שמירה פיזית 24 שעות (גם מוקד שמירה יכול להספיק), מצלמות ומערכות אזעקה.

מערכות לכיבוי שריפות

אחת הסכנות הגדולות ביותר שקיימות במחסנים, היא סכנת התלקחות וכשאתם שוכרים מחסנים שעשויים לשמש גופים נוספים, אתם הופכים להיות תלויים גם בשיקול הדעת שלהם (אף פעם לא תדעו מהם סדרי האבטחה אצל השכנים שלכם ומה הם מאחסנים במחסנים הסמוכים).

הפתרון במצב כזה יהיו מערכות לגילוי וטיפול בשריפות – החל מגלאי עשן, דרך ספקרינקלרים ועד משאפות לפינוי עשן. כמו כן חשוב מאוד לבדוק שלבעלי המחסן יש אישור פעילות של מכבי האש.

נקודה זו היא קריטית ועסקים רבים כבר נכוו לצערנו (תרתי משמע) מעניין זה.

ביטוח

בדקו שבמחסן יש ביטוח תקף. כמו כן יש לבחון את הפוליסה ובמידת הצורך לבטח את התכולה באופן עצמאי.

מבנה המתחם

מבנה המחסנים צריך להתאים לתכולתם. כך לדוגמה, ישנם מוצרים שניתן לאחסן במכולות ולעומת זאת, יש מוצרים שחייבים להיות מאוחסנים במבנה סגור. איזו תכולה אתם צריכים לאחסן?

כמו כן צריך לבדוק את גודל המוצרים שמאוחסנים והאם המחסנים מתאימים לכניסת אנשים, שינוע וכניסת משאיות במידת הצורך.

שעות פעילות

ישנן שאלות שצריכות להישאל בהתאם לצורכי העסק. האם יש לכם גישה חופשית אל המחסנים? אם לא, מהם שעות הפעילות של המחסן?

לסיכום, לפני ששוכרים מחסן, חייבים להקדיש זמן לאפיון הצרכים. אני מניח שאינני מחדש דבר לחברות שמחזיקות אנשי לוגיסטיקה אך במקרים רבים, דווקא כשמדובר בחברות קטנות, קל ליפול בנקודות הללו. מעבר לכך, סקר שוק מעמיק והתמקחות הם דבר שבשגרה ושיכולים לחסוך לכם סכומי כסף נכבדים לאורך זמן.

הוסף תגובה