גלאוקומה, קטרקט ומה שבינהם

גלאוקומה וקטרקט הן שתי מחלות עיניים שונות, שכל אחת מהן פוגעת באזור אחר בעין.

הגלאוקומה – מחלת עיניים המהווה עדיין את הגורם השני בעולם לעיוורון, היא מחלה הפוגעת בעצב הראייה – משוליו עד המרכז ולכן, בשלביה הראשוניים, לא פוגעת בחדות הראייה אלא מצמצמת בהדרגה את שדה הראייה.
וקטרקט היא מחלה הפוגעת בעדשת העין – העדשה נעכרת והתסמינים העיקריים הם טשטוש הראייה, דהיית הצבעים, סנוור וקושי בראיית לילה.
המשותף לשתי מחלות אלה הוא שכיחותן בגיל המבוגר, כך שקיימים מקרים רבים של תחלואה כפולה.

הטיפול העכשווי הסטנדרטי בקטרקט הוא ניתוח קטרקט, כאשר קיימת שיטה חדשנית של ניתוח קטרקט בלייזר.
ניתוח קטרקט הוא ניתוח פשוט בו שואבים את העדשה העכורה מהעין ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית צלולה.
החתכים בניתוח קטרקט הם פתחים קטנים הנסגרים מאליהם.

הטיפול בגלאוקומה נע על קשת רחבה בין טיפול תרופתי בטיפות – טיפול המתאים לגלאוקומה ראשונית או מתונה, דרך טיפולי לייזר – לייזר סלקטיבי לגלאוקומה של זווית פתוחה ולייזר YAG לגלאוקומה של זווית צרה, וכלה בניתוחים כמו טרבקולקטומי או השתלת נקזים ממתכת או סיליקון.
מטרתם של כל הטיפולים היא להפחית את הלחץ התוך עיני שהוא הגורם המובהק לגלאוקומה.

לאחרונה קיימים שני טיפולים זעיר פולשניים המשלבים את הטיפול בקטרקט עם הטיפול בגלאוקומה:

ניתוח טרבקטום – ניתוח זעיר פולשני (MIGS) בו, דרך חתך ניתוח הקטרקט ניתן לבצע הן את ניתוח הקטרקט עצמו והן פעולה המסירה, בעזרת פולסים חשמליים, חלק מרקמת הניקוז שבזווית העין ומאפשרת ניקוז טוב יותר של הנוזל התוך עיני ועל ידי כך הפחתה של הלחץ.

ניתוח השתלת שתל איי-סטנט של חברת גלאוקוס האמריקאית – ניתוח שבו, דרך חתך הקטרקט משתילים את השתל הזעיר ביותר בגוף האנושי – מעין תומכן שמטרתו לאזן את ניקוז הנוזל התוך עיני. כמובן שגם בניתוח זה ניתן לשלב, דרך אותו החתך את ניתוח הקטרקט.

ניתוח זה התבצע לפני שבוע לראשונה בישראל. ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מומחית לקטרקט ולגלאוקומה, ניתחה, בנוכחות נציגי החברה האמריקאית, שלושה מטופלים הסובלים הן מקטרקט והן מגלאוקומה, השתילה את השתל הזעיר והחליפה את עדשות העין העכורות.

 

הוסף תגובה