שיר אהבה לבריאה

אם תאזינו בריכוז לשירים שמושמעים ברדיו תיווכחו שרובם הגדול הם שירי אהבה, אך האם אתם מכירים לעומק את שיר האהבה הגדול ביותר בכל הזמנים? הרב מיכאל לייטמן לוקח אתכם למסע בעקבות שיר השירים וסודותיו הנסתרים.

שיר השירים הוא אחד משירי האהבה הקדומים הידועים לנו. הוא מתאר את אהבת הרעיה לדודה, ובעקבותיו נכתבו יצירות רבות. בשיר טמונים יסודות שונים, ונפתח בשאלה – למי נכתב שיר השירים? לכאורה היינו חושבים שזהו שיר אהבה רגיל, אבל חכמי הקבלה מסבירים שהשיר נכתב לאדם שמרגיש שכל חייו הם אהבה. אדם זה חש את הטבע כאהבה, ומבין שהכוח הכללי השולט בעולם הוא כוח האהבה.

לך תדע מה זאת אהבה

האהבה הטבעית היא לטוב ולתענוג. לכן לאהוב מישהו כי הוא עושה לנו טוב זו עדיין לא אהבה אליו, אלא לטוב שהוא גורם לנו. זוהי אהבה בעקבות היצרים וההורמונים. כאשר אנחנו אוהבים בצורה כזו זוהי בעצם אהבה עצמית. אהבה אמתית פירושה להתעלות מעל הרצונות שלנו, באהבה כזו האדם מתעלה מעל הרצונות שלו ומשתדל להשלים את חסרונותיו של האחר.

אהבה לכולם

כאשר האדם רוצה לאהוב בצורה שלמה עליו להתייחס לכל הסובב אותו. כך, אומר הרב לייטמן, הוא יכוון את עצמו לעולם שכולו אהבה. כאשר האדם מתרכז בצרכי הסביבה הוא יגלה שיש כוח עליון של אהבה שמכוון את הכל. המקום הנעלה הזה הוא הנקודה של שיר השירים.

שיר אהבה בין האדם למציאות

שלמה המלך חיבר את שיר השירים מתוך חקירה והעמקה במציאות. שלמה לא כתב רומן רומנטי, אלא שיר המתאר את יחסו של האדם למציאות הסובבת אותו. הוא מתאר מצב בו האדם מחובר באהבה למציאות גבוהה אותה הוא משתוקק למלא. מתוך הכרה זו האדם יוצא לחיפוש אחר דרכים לפיתוח קשרי האהבה.

יחס הפוך

בשיר השירים נאמר פעמיים המשפט "שמאלו תחת לראשי, וימינו תחבקני". מאמר זה רומז לשני כוחות מנוגדים שטבועים באדם – הכוח השלילי והכוח החיובי. כדי להגיע לאהבה אמתית יש צורך בשני הכוחות. הכוח השמאלי השלילי מאפשר לאדם לזהות את חסרונות הזולת, וכאשר משתמשים בו בצורה שלילית מנצלים את החולשות כדי להתחזק.

בשני יצריך

כדי להגיע לאהבה אמתית נזהה את חולשות הזולת בעזרת כוח שמאל, ואחר מכן נשתמש בכוח ימין כדי לחבק את האחר ולמלא את חסרונותיו. ללא כוח שמאל האדם לא היה מרגיש את הזולת. זהו יצר הרע של האדם, שבמבט ראשון נראה רע לחלוטין, אבל בעזרת עבודה נכונה ניתן להשתמש בו להשלמת הזולת.

הרעיה היפיפייה

כאשר שיר השירים מתאר את הרעיה כיפיפייה, הוא מלמד אותנו שהבריאה כולה מושלמת וללא קלקול. הדבר שאינו מושלם הוא יחסינו לבריאה. כאשר נפתח יחס של "ואהבת לרעך כמוך", הבריאה תיראה לנו שלמה יותר. שיר השירים מדגיש לנו שהבריאה מורכבת ממערכת אחת של השלמה בין רע לטוב – "אחת היא, יונתי תמתי".

חולה אהבה

לאחר שהאדם בונה יחס של אהבה לסובב אותו הוא מגלה את הכוח העליון שבטבע. זהו כוח אהבה שתופס אותו עד שאינו מרגיש אלא את האהבה הסובבת כל והוא נעשה בבחינת "חולת אהבה אני".  קבלה לעם מאמינים שבנקודה זו האדם מתרכז באהבה הכללית ומגיע לזיווג הרוחני העליון בינו לבין כוח האהבה הכללי שממלא את הבריאה כולה.

הוסף תגובה