כך תמנעו הפקרות בפינוי שפכים וביוב

כך תמנעו הפקרות בפינוי שפכים וביוב

אחת התופעות הפסולות שצוברות תאוצה בשנים האחרונות בישראל היא קבלני ביובית שמזרימים את שפכי הביוב אל שמורות טבע.

על מנת לסבר את האוזן ולהבין את משמעותה ואת הנזקים שהתופעה הזאת גורמת, די להביט על הידיעות החדשותיות שמפורסמות לאחרונה שעל פי הערכות מהוות עלייה של 30% ביחס לעשור הקודם.

אחת מני כתבות חדשותיות רבות בנושא של הזרמת ביוב לשמורות טבע על ידי מפעילי ביובית

על איזו תופעה אנו מדברים?

מדובר על פינוי של שפכים שלא ניתן על פי חוק להזרימם אל מערכת הביוב מחשש שיגרמו לנזקים. בדרך כלל אלו הם שפכי ביוב בדמות שמנים שעשויים לגרום לסתימות או חומרים מזהמים אחרים שדורשים טיפול מיוחד טרם הזרמתם אל צינורות הביוב הציבוריים. בין העסקים שצורכים את השירות הזה על בסיס קבוע ניתן למנות מסעדות, מוסכים ועוד מפעלים מייצרי שפכים.

מדובר על שירות אשר ניתן באופן שוטף לאותם מפעלים ובתי עסק על בסיס של אחת לשבוע עד חודש כאשר אליהם מתווספים כל אותם בתי מגורים אשר זקוקים לשאיבת ביוב על בסיס חד פעמי במקרה של תקלה.

כמו בענפים אחרים, כאשר ישנו ביקוש גבוה – כך גם התחרות הולכת וגדלה ובמקרה של פינוי השפכים, התחרות באה לידי ביטוי בהורדת מחירים אגרסיבית – שהיא אחד הגורמים לקיומה של התופעה הפסולה של פינוי שפכים אל מקומות לא מוסדרים ופגיעה בשמורות הטבע בישראל.

הסיבה לכך די פשוטה – שאיבת הביוב ופינוי שלו אל אתרי פסולת מורשים, עולה לא מעט כסף למפעיל הביובית – כסף שהוא צריך לגלגל מן הסתם ולצרף אל הצעת המחיר אך בעולם שבו מנסים להוריד מחירים בכל דרך אפשרית, יש לא מעט קבלנים שבוחרים בדרך הקלה אך המזיקה – לבצע את השאיבה בעלות נמוכה ולשפוך את הביוב בחינם – אל שמורות טבע ונחלים.

ברור שכל בעל עסק לא מעלה על דעתו שהמאמץ שהשקיע בהפרדת הפסולת לא שווה כלום אחר שזה הוזרם לנחל קרוב ומעבר לכך, אני מאמין שמרבית האנשים השפויים בישראל לא היו מעזים להזמין שירות פיראטי שכזה. נשאלת השאלה – איך נדע להבחין ולבחור בקבלן ביובית אמין?

אם להיות כנים, התשובה לכך די מורכבת ודורשת יכולת של קריאה בין השורות מאחר שסביר להניח שלמפעילי ביובית שמוכנים להסתכן בקנסות כבדים, לא תהיה בעיה לשקר עליכם מבלי למצמץ. יחד עם זאת ישנם מספר מאפיינים שצריכים להדליק נורה אדומה אצל כל אדם שעושה שימוש בשירותי ביובית ופינוי שפכים.

הצעת מחיר נמוכה במיוחד

ברור שהדרך הטובה ביותר לחסוך בהוצאות היא לבצע מחקר שוק. אספו 3 עד 5 הצעות מחיר ממפעילי ביובית באזור מגוריכם. קבלתם הצעה נמוכה ב-25% ויותר מההצעה הנמוכה? זו בדיוק העלות של פינוי הביוב אל אתר פסולת מורשה.

עבדו עם קבלני ביוב בעלי רישיון

לפני שאתם סוגרים עם מי מקבלני הביובית, וודאו שהוא מחזיק ברישיונות עבודה תקפים וחשוב מכך – היתרים לשינוע ופינוי של שפכים. מי שלא מחזיק בהיתרים וברישיונות המתאימים לא יהיה מקצועי מספיק לספק לכם את הפתרון וספק אם הוא עובד על פי הנהלים המקובלים.

עבדו עם קבלות

לבעלי עסקים הסעיף הזה נראה טבעי אך כשמדובר בשאיבת ביוב בבית פרטי, צרכנים רבים אינם דורשם קבלה. מעבר לעובדה שקבלה מהווה הוכחת תשלום, במקרים רבים היא תהווה תהליך שקוף שיקשה על הסוררים לפנות את הביוב אל משמורות טבע.

קישורים מומלצים: הכתבה שהתפרסמה באתר תקדין בנושא קבלני ביובית שמזרימים ביוב למקומות אסורים

 

הוסף תגובה