על המסחר בפורקס – לפני שיוצאים לדרך

מסחר בפורקס, מסחר במטבע חוץ, הוא מסחר עצום בהיקפו. מסחר זה נחשב לדינאמי מאד, כזה הנתון לשינויים תכופים שלא תמיד ניתן לצפות אותם מראש. המסחר מתבסס על חדרי מסחר רבים הפועלים לאורך כל שעות היממה, אם כי לא תמיד במקביל, כל שפועל מדובר במסחר שעובד 24/7. במסחר בפורקס יכולים לקחת סוחרים מיומנים ומקצועיים, בנקים גדולים וחברות השקעות נחשבות וגם אנשים פרטיים, המעוניינים "על הדרך" להרוויח לא מעט כסף.

ההשפעות השונות על המסחר בפורקס

מסחר בפורקס מושפע לא מעט מהמסחר העולמי, משוק ההון וגם מהכלכלה המקומית. על מנת להתנהל בו נכונה, יש להכירו היטב וגם לשלוט בפלטפורמות השונות, המשמשות את הסוחרים. המטבע המרכזי שעליו מתבסס מבחר בפורקס הוא הדולר האמריקאי. לצדו נסחרים מטבעות נוספים, כמו האירו, הפאונד, הין, הדולר האוסטרלי, הדולר הקנדי ועוד. חלק ממטבעות אלה נחשבים למטבעות קונבנציונאליים וחלקם למטבעות בעלי פוטנציאל כלכלי רב, אם כי פחות מוכרים (יש המכנים אותם "מטבעות אקזוטיים").

מי שמקשיב לחדשות מהעולם, שומע לא מעט על השפעותיהם של אירועים חדשותיים חשובים על המטבע המקומי או על הדולר האמריקאי. אירועים שונים בעולם, כמו גם פשיטות רגל של מדינות, יכולים להשפיע משמעותית על ערכם של המטבעות ולהביא לירידה או לעלייה. החלטות שונות בקרב הבנקים הגדולים, אותן מיישמים בעלי התפקידים הבכירים, גם הן תורמות לא מעט לשינויים התכופים שפעמים רבות נועדו לפתור משברים כלכליים ולהעלות את ערך המטבע.

איך זה עובד בשטח

העבודה כסוחר בפורקס מאתגרת מאד. העוסקים בכך נדרשים להכיר מכשירים פיננסיים שונים וגם פלטפורמות שישמשו אותם במסגרת העסקה. ישנם מספר מושגים מקצועיים, שכל סוחר צריך להכיר. למשל, תעודות סל. מי שמנהל תיקי השקעות במטבע חוץ, מכיר את המונח הזה היטב. תעודות הסל הן ניירות ערך, השייכות לקבוצה מסוימת של אפיק השקעה כלשהו. חלק מהן הן של מטבעות. גידור סיכונים הוא מושג נוסף שמכיר כל העוסק במסחר במט"ח. מדובר באסטרטגית מסחר שבה קובעים מקסימום של השקעה, כלומר, מגדירים את הסיכון שאותו רוצים לקחת. השקעות מט"ח רבות מתבססות על אסטרטגיה זו ולו כדי להימנע מהפסדים גבוהים.

מסחר במט"ח יכול להיעשות גם באמצעות חוזים עתידיים. חוזים עתידיים, מושג נוסף בתחום, נחשבים לכלי פיננסי שימושי מאד המצריך מהסוחר להתחייב לספק נכס כלשהו. בין אם מט"ח או כל נכס אחר. הוא נדרש לעשות זאת במועד מסוים, שנקבע עליו מראש עם החתימה על העסקה, דבר המקנה לקונה זכויות על הנכס, בהתאם לתנאי העסקה עצמה. ניתן להשקיע במט"ח גם באמצעות פיקדונות צמודי מטבע. פיקדונות אלה הם כלי בנקאי חשוב המבטיח למשקיע או לסוחר את שער המטבע המשמש אותו בעסקה. זהו כלי פיננסי מתוחכם מאד, המבטיח לרוב תשואה גבוהה (התלויה, כמובן, בעליית ערך הדולר).

הוסף תגובה