מה הציבור יודע על תו נכה?

מה הציבור יודע על תו נכה?

ישנה לא מעט אי בהירות בקרב הציבור באשר לתנאי הזכאות עבור תו נכה. רוב האנשים, בעיקר אלה שאינם זקוקים לתו נכה ואינם מכירים מישהו הנעזר בתו נכה, אינם מעורים בפרודצורת הזכאות ואינם בקיאים בחוק ובתנאיו. על פניו, נשמע שכך צריך להיות הדבר, שהרי רק הגיוני שאדם שאין לו צורך בהטבה ובסיוע שמעניק התו, גם לא יהיה מעורה בנושא. עם זאת, חשוב לציין ולהזכיר, כי לתו נכה יש חשיבות ציבורית והוא נוטה להשליך על כלל האוכלוסיה, שכן חניות נכים נמצאות במרחב הציבורי השייך לנכים או בעלי מוגבלויות ואנשים בריאים גם יחד.

מטבע הדברים, גם העניין הציבורי המשותף לא הופך את כולם מומחים לדבר ורוב האנשים לא מוצאים זמן להתעניין במה שלא נוגע להם ישירות או ללמוד תחום שלא קשור לחייהם, באופן מובן ולגיטימי, אך עדיין עלולים להיווצר חיכוכים שלא לצורך, הנובעים ממידע לקוי. להלן דוגמה על מנת להבהיר את הנקודה – אדם מתפקד שבריאותו תקינה, עשוי להגיע למקום כלשהו ולהחנות את רכבו יחסית רחוק מהכניסה של המקום אליו הוא מבקש להגיע.

בהגיעו סמוך לכניסה, הוא יכול לראות אדם אחר הנכנס לרכבו, הנמצא בחניית הנכים לפתחה של הכניסה, והנה אותו אדם נראה בריא ומתפקד בדיוק כמותו – הולך רגיל, ללא כסא גלגלים או קביים או בעיה אחרת נראית לעין. מצב זה עלול לעתים לגרום לתרעומות וטינה ואף ויכוחים קולניים שלא לצורך. מערך הסברה פשוט לכלל הציבור, עשוי להבהיר כי תו נכה יכול להנתן על פי חוק במספר מצבים בריאותיים ואף נפשיים, חלקם לא בהכרח נראה לעין או בא לידי ביטוי בכל רגע ורגע של היום.

אז מה חשוב שיהיה במערך ההסברה או במילים אחרות, מה כדאי לציבור לדעת? כמובן שהמידע הזה חשוב גם ובעיקר לאלה הנזקקים לתו נכה על מנת שיוכלו להעזר בהטבות שהוא מקנה ולחיות חיים קצת יותר נוחים, אך אנשים הזקוקים לתו, והמגבלות הן חלק אינטגרלי מחייהם, כמובן חוקרים יותר בנושא ביחס לאנשים שאין לנושא נגיעה בחיי היום יום שלהם. לפיכך, המידע שכדאי שיהיה נגיש ושקוף ביתר קלות לציבור, הוא מי בעצם זכאי לתו נכה ומדוע אלה לא רק אנשים בכסאות גלגלים או בעלי ליקוי גופני פיזי הנראה לעין כפי שפעמים רבות מצפים מאנשים שבבעלותם תו נכה.

בין היתר, אנשים הזכאים לתו, יכולים לסבול מהפרעות נפשיות כגון חרדה קיצונית, מחלות שונות כגון מחלת הסרטן, אפליפסיה ואוטיזם, אגרופוביה ואף קשישים בעלי קשיי תפקוד או כאבים כרוניים. לעתים, מקבלים גם קרובי משפחתם המטפלים בהם תו נכה על מנת שיהיה להם קל יותר לסייע ולדאוג להם.

חשוב להבהיר לציבור הרחב ולכל מתעניין, שכל אדם בעל קושי או מוגבלות אשר הוועדה הרפואית מוצאת לנכון להעניק לו תו נכה, מקבלו מהסיבה הפשוטה שתו זה עשוי להקל על תפקודו ביום יום, לסייע לבריאותו ולעתים אף להציל את חייו או למנוע אסון.

תו נכה – מי רשאי לדרוש את זה?

הוסף תגובה