איזון גופני בסוף הקיץ: הקפידו על אכילת מזונות "חמים"

התקופה של סוף הקיץ, לפי הרפואה הסינית, קשורה ליסוד האדמה, שמתבטא באיברי הגוף בקיבה ובטחול. הטחול אחראי, בין היתר, על העיכול כולו. כאשר הטחול איננו מאוזן, ייתכנו בעיות במערכת העיכול. כך למשל, ילדים רבים סובלים משלשולים בתקופה זאת. בנוסף, תקופה זאת מתאפיינת גם בבעיות של הקיבה עצמה, היכולות להתבטא החל בכאבים בבטן העליונה ועד לכיבים בקיבה, בוושט או בתריסריון.
חוסר איזון של הטחול והקיבה בתקופת סוף הקיץ, יכול לגרום לכשל במערכת החיסון, שלא תצליח להגן על הגוף בסתיו ובחורף ותגרום בעיות של עודף ליחה, שפעת ואף לכאבים ראומטיים.
ניתן למנוע בעיות אלה בעזרת מודעות ותזונה נכונה. הטחול זקוק למזון חם או מחמם ובשעה המתאימה, בסביבות השעה 07.00. הטעם המתוק לא מחייב שימוש בסוכר, נהפוך הוא. מספיק לאכול בין היתר פחמימות.כאשר אנרגית הגוף מאוזנת, הגוף יכול לקבל את שלל הטעמים השונים ולהיות בריא.


בין המזונות שנחשבים מחממים ברפואה הסינית ושמתאימים לטחול:
הירקות: הכתומים והאדומים – דלעת ודלורית, גזר, בטטה (במידה קלה של חום), פלפל אדום, עגבניות (במידה קלה בלבד), פלפל חריף אדום וירוק. צנון, פרסה כרשה).
שום ובצל יבש.
פירות: תפוח-עץ ירוק חמוץ, ואדום גם אם הוא מתוק, אפרסק צהוב, תפוז, אשכולית, קלמנטינה, ליצ'י, מנגו אך במידה קלה ביותר, אפרסמון ובמידה קלה, שזיפים חמוצים, משמש, גויאבה, פטל.
תבלינים וצמחי-מרפא: אניס, זרעי שומר, בזיליקום, זרעי שמיר, קליפת קינמון, מקל קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, פלפל שחור ולבן, פפריקה מתוקה וחריפה, זרעי קימל, רוזמרין, זעפרן, כמון.
אגוזים: אגוז, ערמונים, בוטן קלוי, קשיו, אגוז ברזילאי.
דגנים: שיפון, תירס. כוסמת ואורז מלא.
קטניות: עדשים אדומים, שעועית גדולה, אדזוקי, חומוס.
בשר: אדום, דגי ברכות, חלמון ביצה.
ממתיקים: סוכר לבן וחום, מולסה.
שמן: סויה.


 


פרופ' משה שטרנפלד, מומחה לרפואה פנימית ולרפואה סינית


 

שתי אפליקציות מומלצות

      

תודה! כבר אהבת את זה.