שיתלו במהלך השנה צמחים רב שנתיים, כדי שלא יהיה צורך בחידוש הצמחיה עם חילופי העונות

בראש השנה הקרוב תחל שנת שמיטה, שכוללת מגבלות הלכתיות על שתילת צמחים, דישון, גיזום וכל פעולה שיש בה עידוד הצמיחה בגינה. ישנן מספר פעולות, שמומלץ לשומרי מסורת להקדים ולבצע בגינה עד לתחילת שנת השמיטה:

 
– ככלל, יש להימנע משתילת צמחים ועצים בימים האחרונים שלפני תחילת שנת השמיטה כדי להבטיח ששלב ההיקלטות של הצמח באדמה יתבצע לפני שנת השמיטה ולא במהלכה.
 – מאחר שבשנת השמיטה אי אפשר לחדש צמחיה עונתית, מומלץ לשתול במהלך השנה הנוכחית צמחים רב שנתיים, כך שלא יהיה צורך בחידוש הצמחיה עם חילופי העונות.
 – בשנת השמיטה אסור לעודד את גדילת הצמחים הקיימים. לכן, יש להמנע מגיזום שיוצר צימוח מואץ, השקיה מוגברת או דישון, אלא במקרים שהדבר הכרחי. לכן, כדאי לבצע בתקופה שנותרה עד לתחילת שנת השמיטה גיזום ועיצוב משמעותיים, כדי למנוע את הצורך לעבוד על העצים והשיחים בשנת השמיטה. אפשר לחפות את הקרקע בגינה עם שבבי עץ כדי לשמור על הלחות וחומרי ההזנה שנמצאים בתוך הקרקע.
 – אלה שמתקשים לוותר על הצמחים העונתיים ומעוניינים להמשיך לגדל אותם כרגיל, יכולים ליצור בגינתם "מצע מנותק", בדומה למה שעושים מגדלי הירקות וזאת על ידי הנחת יריעת פלסטיק שתיצור הפרדה בין מצע הגידול לבין הקרקע. אם ההפרדה נעשית כראוי, הלכות השמיטה אינן חלות על כל מה שנמצא מעליה.
 
עציצים וצמחים במיכלים שנמצאים בבית או על רצפה בגינה פטורים אף הם ממגבלות שנת השמיטה. עציצים ומיכלים שנמצאים בגינה יש להניח על יריעת פלסטיק כדי למנוע מצב שהשורשים יכנסו לאדמה ולאחר מכן ניתן להמשיך לטפל בהם כרגיל. 


באדיבות יועץ הגינון עודד יפה, מנהל מעבדת שלפ – העוסקת בבדיקות צמחים וקרקע

הוסף תגובה