פגיעת צואר,רצוי לחזור לפעילות רגילה מהר ככל האפשר

צליפת שוט הינה מנגנון העברת אנרגיה דרך הצואר של האצה והאטה. בדרך כלל מתרחשת בעקבות התנגשות מהצד או מאחור.  הפגיעה מתרחשת ברקמות הרכות, קרי שרירים, גידים, רצועות, מערכת העצבים ובעצמות. הפגיעה עשוייה לגרום למגוון רחב של תסמינים, כאשר הנפוצים מביניהם יהיו כאבי צוואר, כאבי ראש, תנועתיות מופחתת של הצוואר. יתכנו גם סחרחורות, נימולים בידיים, הרגשה של חום/קור בידיים ועוד. בכל אדם שנפגע בצליפת שוט מצופה הפרעה כלשהי בחיי היומיום עם התאוששות הדרגתית וחזרה לפעילות רגילה. כאשר ההתאוששות מתעכבת, כלומר נמשכת מספר חודשים המצב עשוי להפוך כרוני. באנשים במצב כרוני אובחנו גורמים פסיכולוגים דומיננטים כמו פחדים מהתמודדות, קוגניציה לקוייה, התמודדות פאסיבית, חרדה,דיכאון, נטייה להגזמה, חוסר סיפוק מהעבודה, חוסר תמיכה מהסביבה. מה עושים אם נפגעתם?

המלצות לטיפול כוללות חזרה מהירה ככל האפשר לפעילות רגילה ולהימנע ממנוחה. נמצא כי מנוחה עשוייה לעכב משמעותית את ההתאוששות. כמוכן רצוי להמנע משימוש בצווארון רך שגם הוא עשוי לעכב את ההתאוששות. איך עושים זאת?
בימים הראשונים לאחר התאונה יתכנו כאבים חריפים יותר בעקבות תהליך דלקתי ברמת הרקמה, לכן יש להפחית כאבים על ידי הנחת קרח על האזור, שימוש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות על פי המלצת רופא ולשמור על תנועתיות הצוואר על ידי תנועות צוואר של כיפוף לצדדים, כיפוף קדימה, סיבוב לצדדים ללא עירור כאב.
בשלב הבא  לאחר שהכאב פחת יש להגדיל טווח תנועות הצוואר בתרגילים, להקפיד על חזרה לעבודה בצורה מלאה ככל האפשר. ניתן לבצע התאמות ארגונומיות של סביבת העבודה כדי להקל על התפקוד.
הפיזיותרפיסט ינחה את המטופל לתרגילים מתאימים, שינויים ארגונומים מתאימים, יציבה נכונה ושילוב של טכניקות טיפול יעילות להפגת הכאבים. לאחר כשלושה שבועות על האדם לחזור לתפקוד מלא או כמעט מלא.
באם החזרה לשגרה מתעכבת או שהתסמינים מגבילים במיוחד, רצוי לפנות לפיזיותרפיסט.
 
שפושניק אביב, פיזיותרפיסט מוסמך, מתמחה באורטופדיה ושיקום ספורטאים


 

הוסף תגובה