אלו צמחי תבלין נוכל לשתול גם בחורף?

החורף קשה גם לצמחים, לא רק לנו. הקור לא מאפשר לרוב התבלינים להתפתח. ישנם כמה תבלינים שידועים בעמידותם בתנאי החורף וכן אפשרי בעונה זו לשתול אותם.

 
מני שדמי ממשתלות חישתיל, מגדלי התבלינים הגדולים בישראל, מספר על כמה מהתבלינים שניתן לשתול כעת:
 


בזיל מג'יק מאונטן – להיט הדבורים:
הפתעת החורף. שלא כמו שאר הבזילים, הוא עובר את עונת החורף בצורה יפה מאוד. הבזיל בצבע סגול חזק. תוכלו להשתמש בו לצריכה ביתית כל השנה . באביב יפרוץ בפריחה מדהימה עם עמודי פריחה סגולים. לקראת האביב גיזמו את הבזיל בצורה עדינה ותקבלו פריצות אביביות רבות.
ההמלצה שלנו היא לא לשתול את הבזיל קרוב מאוד לבית, משום שבאביב הוא מושך אליו הרבה דבורים.
 
טרגון ארבע העונות – לטיבול דגים, גבינות ועוף:
בעונת החורף הטרגון הרגיל נכנס לתרדמת. לעומתו טרגון ארבע העונות ירוק כל השנה, בחודשי הקיץ פורח בצבע צהוב, פריחתו עדינה ויפה.
מתאים מאוד לגינת התבלין בארץ. בקיץ, כשהטמפרטורות גבוהות, הוא עומד בהן בצורה יפה ולכן בחורף נשאר ירוק ויפה בגינה.
עליו פיקנטיים ועדינים, טעמם טעם האניס, מתאים למאכלי דגים, גבינות ועוף. בכדי לשמור על מופעו היפה של הטרגון, גיזמו בעדינות את ענפיו העליונים והטרגון יתחדש וישאר רענן בגינה לאורך כל השנה.
 
זוטה לבנה – המרפא הטבעי:
צמח בעלניחוח נהדר. כשממוללים את עליו נזכרים בימי תנועות הנוער, במחנות בהרים.
פריחת הזוטה לבנה מחודש מרץ עד דצמבר ומופעה בגינה אצילי ועדין.
הזוטה נחשב לצמח משובח ביותר לתה וכן רבות הן סגולותיו ברפואה העממית- מטפל בכאבי בטן, שיעול, הצטננות, חיזוק הגוף, הורדת לחץ דם, ריפוי מחלות לב ולניקוי הרחם לאחר לידה.
חליטת הזוטה עוזר בריפוי פצעים, דלקות עיניים ועור וכן מפיגה ריח רע מהפה.
חליטת הזוטה- מבשלים שלושה חופנים של עלים וגבעולים במשך כחמש דקות. לשימוש הרפואי טבלו צמר גפן בחליטה ושימו על העיניים או כל מקום אחר בעייתי בגוף.
כדי לעורר צימוח חדש של ענפי הזוטה, גיזמו בחורף בעדינות ולקראת חודש פברואר תקבלו מופע רענן של הזוטה.
 
שיבה – סובלת בשביל האחרים:
מיוחדת בגינת התבלינים בגלל צבעה הכסוף. כל השנה יפה מאוד, מגיעה לגובה של מטר אחד. בגינה מאוד יעילה גם ביופייה וגם כלוכדת מזיקים. היא עצמה אינה סובלת מהמזיקים השונים (אקריות, כנימות וכו'). המזיקים אוהבים להגיע אליה וכך שאר הצמחים בגינה נהנים מפחות מזיקים. למי שאינו רוצה להשתמש בריסוסי מזיקים הרי לכם לוכד מזיקים טבעי ויפה.
מעלי השיבה מכינים תה שטעמו מריר במקצת ומייחסים לתה השיבה תכונות הרגעה. את עלי השיבה אפשר לשים בארון להרחקת מזיקים או בפינות הבית להרחקת נמלים.
משמן השיבה מכינים תמצית נגד יתושים, שמן השיבה נקרא סנטונין והוא יעיל מאוד נגד תולעים במעיים.


משתלות חישתיל
 
 


 

הוסף תגובה