סיבות מקומיות לדימום אפי

חבלה באף: ישירה באף הינה הסיבה הנפוצה ביותר לדימום מהאף. הגורם מספר אחד הוא חיטוט באצבע הגורם להתכייבות רירית האף בקצה הקדמי תחתון של המחיצה. כתוצאה מהחיטוט נוצרים גלדים, בחיטוט חוזר או בזמן עיטוש הגלדים ניתקים ואז פורץ הדימום.

לילדים רבים עם דימום חוזר מהאף, יש וריד בולט באזור המעבר בין העור לרירית בקצה הקדמי תחתון של האף, בהחדרת האצבע הוריד הזה מדמם קשות.

דלקות: בזמן גודש חריף באף, למשל כשיש נזלת או שפעת, סינוסיטיס כרונית או אלרגיה, יש הרבה הפרשות. להפרשות אלה מהאף יכול להתלוות דם טרי. בעת מחלות כאלה, הרירית מודלקת וקיים גודש בכלי הדם ושבירות גדולה שלהם. מחקרים הוכיחו שאצל אנשים מסוימים קיימים באף זני חיידקים שמפרישים חלבונים הגורמים לפירוק קרישי דם, אצל אנשים כאלה הדימום האפי חוזר על עצמו.


עונתיות: הדימום האפי נפוץ יותר בחדשי החורף מפאת עליה בשכיחות דלקות דרכי הנשימה העליונות וירידה בלחות בסביבות המחוממות (הסקות מרכזיות, מזגנים, תנורי חימום וכו'). אין קשר בין הדמום האפי ושנויים ברומטריים הדרגתיים שמקורם מטאורולוגי. אבל ירידת לחץ מהירה למשל בזמן המראה בטיסה הינה סיבה נפוצה לדימום אפי.


סטייה של מחיצת האף: דימום מהאף נפוץ אצל אנשים שיש להם סטייה של מחיצת האף. הסטייה עוצרת את הזרימה הישרה הרגילה של אוויר בתוך האף, וכתוצאה מכך נוצרים זרמי אויר בתוך חלל האף. זרמים אלו גורמים להתייבשות הרירית, להיווצרות גלדים ולדימום. לעיתים תכופות הדימום קורה מאחורי הסטייה במחיצה, דבר שלא מאפשר לראות את מקור הדימום.


נקב במחיצת האף: מהווה אף הוא סיבה לדמום מהאף. בשולי הנקב חסרה הרירית התקינה, הסחוס החשוף מכוסה חלקית ברקמת דלקת פריכה. היווצרות גלדים נפוצה במקום כזה, מופיעה שם דלקת המהווה זרז להיווצרות נמק, רקמת דלקת נוספת, גלדים וחוזר חלילה.


גופים זרים: סיבה נוספת לדימום מהאף, בעיקר בילדים וגם באנשים המעורערים נפשית, נובעת מהחדרת גוף זר לתוף האף. יש לחשוש בכך במיוחד כאשר קיים ריח רע מהאף. גידולים: אחד הסימנים הראשונים לגידול בתוך האף או לגידול של מערות האף יכול להיות דימום מהאף. הדימום הינו בדרך כלל חד צדדי והוא יכול להיות מעורב עם הפרשה מוגלתית צמיגה. הוא יכול להופיע באופן בזמן קינוח האף.


ניתוח באף ובמערות האף: בתקופה הראשונה שיכולה להמשך מספר שבועות, כשמקנחים חזק את האף, יכול להופיע דימום קל, הוא נובע בעיקר מהפרשות יבשות היוצאות מהאף ושורטות את הרירית. עם התייצבות הריפוי, התופעה מסתיימת.


סיבות כלליות לדימום אפי:
הפרעות בקרישת הדם: יש לחשוד בהפרעה בקרישת הדם כשיש היסטוריה של דימומים חוזרים ורקע משפחתי של דימומים. מחלות כגון לויקמיה ועוד, יכולות לגרום לבעיה בקרישת הדם ולכן לדימומים אפיים.


תרופות נוגדות קרישה: ותרופות המכילות אספירין (קרטיה).


חוסר ויטמינים: כגון ויטמין סי.


חומרים רעילים: בהרעלות כתוצאה מחשיפה למתכות כגון ברום, כספית וזרחן.


טרשת עורקים ויתר לחץ דם: דמום אחורי מהאף נפוץ באוכלוסיה מבוגרת. אין הוכחה ממשית שהוא קשור ליתר לחץ דם, שכן הוא מופיע גם כשלחץ הדם תקין.


באדיבות ד"ר חיים אשכנזי, מומחה לכירוגיה פלסטית ואסתטית

הוסף תגובה