טיפול בעקיצת דבורה

הוציאו את העוקץ בזהירות. השתדלו ככל האפשר שלא ללחוץ על החלק החיצוני, שבלוטת הארס נמצאת בו. מומלץ לסלק את העוקץ מאחיזתו בעור בעזרת סקלפל; הלקט (פינצטה) עשוי למעוך את הבלוטה ולשחרר מנת ארס נוספת!


לאחר מכן יש לחטא את אזור העקיצה, כפי שמחטאים אזור המיועד להחדרת מחט לעירוי. הכאב המתעורר בעקבות העקיצה עשוי להטריד מאוד את הנעקץ, ותרופות לשיכוך כאב שהחובש רשאי לתת יעילות ובטוחות. גם קירור מקומי במטפחת טבולה במים קרים (אין להניח קרח ישירות על המקום) מקל על הכאב.


לא צריך להבהיל את הנעקץ אל בית החולים, התופעות יחלפו בתוך שעות מספר. עם זה, זכרו כי נעקצים אחדים עלולים לפתח תגובה אנפילקטית לעקיצה, ולכן יש לשים לב להתפתחות של קשיי נשימה או של נפיחות בעיניים – או כל שינוי ניכר אחר. אם אכן מתפתחת תגובה אנפילקטית, יש להפנות את הנעקץ לטיפול רפואי במהירות: דווחו על מצבו של הנעקץ, והזעיקו רופא או חושו אל בית החולים. עד שיקבל הנעקץ עזרה רפואית, החדירו צנתר לווריד והתחילו להזרים לו תמיסת הרטמן או תמיסת סליין. הרופא יוכל להזריק לנעקץ תרופות סטרואידיות דרך הצנתר, או שיזריק לו אדרנלין בהזרקה תת-עורית – הכול לפי חומרת התגובה האנפילקטית.


באדיבות starmed, מרכז הרופאים המומחים

הוסף תגובה