שייט בתעלות באנגליה

יש מאות מרינות על כל התעלות ורובן משכירות סירות לתקופות שונות. גם בקנלטיים וגם באחרות ניתן לשכור ליום, יומים, שבוע או יותר.העלות למי שיש יחידת נופש היא עלות האוכל שקונים לשבוע, קניית מתנות ומזכרות, כניסה לאתרים מאד מצומצמת, פה ושם פאב או שאוכלים באיזו מסעדה. לנו השבוע עלה פחות מ- 300 פאונד בריטיים. אם צריך לשכור סירה לשבוע, יש להוסיף כ 100 פאונד ליום לשני זוגות כלומר 50 לזוג (פאונד=כ 8ש"ח).

המסלולים הטבעתיים היפים עשויים לקחת שבועיים ואף שלושה שבועות.
מאמץ גופני: פתיחת וסגירת הלוקים דורשת מאמץ שרוב הגברים יכולים לעמוד בו בקלות וכנ"ל נשים בריאות שאינן חלשות במיוחד. מתאים לנכים חוץ מהעבודה בלוקים. רצוי לשוט לפחות שני זוגות אך לא הכרחי. לקחת מהבית הרבה מוסיקה בדיסקים, סרטי וידאו או די.וי. די. ניתן לשכור במרינה אך למי שחייב תרגום עברי שיביא מהבית. ידע טכני: לא נדרש מעבר לידע בנהיגה רגילה. איך משיטים? ובכן ניהוג הסירה מתבצע מאחור כמו לנהוג סמיטריילר מהאחורה שלו אבל זה די קל. מתרגלים תוך חצי שעה. יש קצת בעייה בשיוט רוורס אבל גם לזה מתרגלים.
אוכל: המלצות המטבח מאובזר קומפלט. להביא מהבית תבלינים שאתם אוהבים (בקאונטרי של אנגליה תבלינים נדירים) מי שאוהב, להביא זיתים, סחוג וכדומה. הם לא שמעו עליהם אלא בעיר איפה שגרים גם זרים. אם באים רק לתעלות וישר לשם ניתן לרכוש בארץ בזול הרבה אוכל ולחסוך. בעיקרון, אוכל באנגליה לא מאד יקר ובמצרכים שונים זול בהרבה מבארץ כמו בשר ומוצרי חלב. פירות וירקות יקרים בכל מקרה, ביום הראשון עוצרים בסופר מרקט הראשון וקונים כל מה שרוצים לשבוע כאילו יצאתם ליחידת נופש. השלמות ניתן לבצע בכל עיירה. בסוף השיוט ישאר מעט אוכל. קחו הביתה או שהמנקים לוקחים. הסירה מצויידת במצעים, מגבות, טואלט וכו' כמו מלון רגיל. לא לקחת עודף ציוד כי המקום מוגבל, לקחת מפצל לחשמל אם צריך לטעון הרבה מכשירים. כלבים וחתולים ניתן להביא אבל אז מוגבלים למרינות מסויימות שמסכימות. יש לברר מראש ומשלמים אקסטרא עבור ניקוי ושאיבת שערות.
לא ניתן לשחות בתעלות ואסור לשתות את המים למרות שלפעמים הם נראים נקיים. צמוד לחלק מהתעלות יש נהרות שבהם מותר לשחות קניות: יש בדרך מוזיאונים וחנויות מזכרות לתיירים ושייטים כך שניתן לקנות בדרך מתנות.
שמירת חפצים: ניתן לעזוב את הסירה בכל מקום. תראו המון סירות עוגנות בתעלות ללא השגחה, לפעמים שבועות וחודשים (כמובן למי שיש זכות עגינה) בעיקרון נדיר לשמוע על גניבות כשיוצאים מהסירה, אין צורך להכניס פנימה את כל הציוד שעל הגג (קרשים, ווים, גלגלי הצלה וכדומה). רק אופניים אם שכרתם, בגדים וציוד אישי הסירה נסגרת וננעלת הן מבפנים לשינת לילה והן מבחוץ לנטישה כולל דלתות, חלונות. יש לכם מפתחות ואין צורך לדאוג.
תקלות: נדירות מאד כי הסירות להשכרה חדישות ומתוחזקות היטב. בכל מקרה יש בסירה פלאפון של החברה ואם יש בעייה או רוצים לתאם פגישה או החזרה וכדומה, מחייגים בפלאפון של הסירה לחברה. כמובן ניתן לחייג לכל העולם בתשלום. בשיוט של שבוע, לא ניתן להתרחק מהמרינה יותר מאשר 50 ק"מ כך שאין להם בעייה להגיע אליכם תוך זמן קצר ולפתור בעיות שמתעוררות כאמור, נדיר מאד .
דרך ארץ:ציינתי יש מפות של התעלות וניתן לתכנן טיול באנגליה משולב בשיוט וכדומה. האנגלים מאד מנומסים וכך גם האחרים על התעלות. השתדלו לייצג את ישראל בכבוד. אל תעשו לנו בושות. לא לחבל ברכוש, לא לעשות רעש, לא לשוט מהר, לא לחנות במקומות אסורים, לא לפגוע בסירות, לא לזרוק לכלוך לאמר שלום למי שבא מולכם או לפחות לנפנף ביד, לתת זכות קדימה למי שמגיע ראשון לגשרים וללוקים, לעזור למי שצריך עזרה, לא להשמיע מוזיקה רועשת, אסור לפגוע בחיות חוץ מדייג, אסור לשוט בחושך הסירות להשכרה סגורות מקדימה כלומר אין מעבר בין תא השינה לחרטום שבו יש ספסל ישיבה. מגיעים לחרטום מסביב כלומר הולכים לאורך הדופן כשמחזיקים במעקה או יורדים לגדה בזמן חנייה ועולים לחרטום.
המים מספיקים לכ 5 ימים לזוג. יותר אנשים ויותר זמן מחייבים מילוי בדרך. יש בסירה צינור מתאים לברזים שבדרך שהם בחינם. לפעמים משלמים במרינות. נפח הביוב מספיק לזוג לשבוע. שואבים במרינות ומשלמים החשמל (220 וולט) מספיק לכל הצרכים כולל אפילו חימום במשך הלילה עם רדיאטורים בכל הסירה. חייבים להפעיל המנוע לפחות 4-5 שעות ביום כדי לטעון המצברים גם אם לא שטים אין גלים בתעלות לכן אין בחילות. חוץ מהכניסה ללוקים שנראית בדרך כלל כמו מפרץ רחב אין זרימת מים בתעלות. בלוקים כאשר פותחים את הלוק מלא מים, הם פורצים החוצה בכח ויכולים להזיז את הסירה, מה שמחייב לשוט נגד הזרם הדופן בגובה הגדות לכן אין צורך במתקן עזר לעלות או לרדת מהסירה. לא להשאיר את הסירה לבד בלי איש עם מנוע פועל כשהיא לא קשורה לגדה. כבר היו אנשים שרצו קילומטרים לחפש את הסירות שלהם. אין בעייה לשוט בגשם, המראות לא פחות יפים. בסירות להשכרה בד"כ אין גגון למשיט לכן צריך מטריה לגשם. תתיעצו ותשאלו את השייטים האחרים. הם ממש נהנים להראות את הידע שלהם אבל מנומסים מכדי להציע עזרה אם לא שואלים. בלוקים ממילא תכנסו, תעלו או תרדו הרבה פעמים בזוגות. הם שמחים לארח בסירות שלהם ולהשוויץ לילדים כף אמיתי על התעלות. הם משיטים מעולים, הם עוזרים בעגינה, בלוקים וכו'. יש במרינות מועדוני לילה, ריקודים, באבים וכו'. לנשים יש ענין רב במפגשים עם נשים אחרות מכל העולם. חלק ניכר מהכף הוא מהטיולים בסביבה. תבררו מה יש באזור כמו ירידים, תערוכות, מופעים, מוזיאונים וכו. כף ללכת ברגל בשבילי הגרירה. ניתן ללכת ליד הסירה. היא שטה במהירות הליכה בערך.


באדיבות דורון ואורנה, יומן מסע בתעלות השייט באנגליה

הוסף תגובה