תזונה לגיל המעבר

הפחתת מתחים, פעילות גופנית סדירה וקבועה.

מזונות שרצוי להמנע מהם:
אוכל חריף מגביר את גלי החום. תבלינים חריפים ואפילו שום מגבירים את גלי החום.
כך גם אוכל מתוק- שוקולד, גלידות וכו". מאכלי ים גם הם בעייתיים. כמו כו, סטייקים שמנוניים ושווארמה. אלו, מגבירים את הסיכון למחלות לב וכלי דם.
אוכל מטוגן – דוגמת צ"יפס בעייתי ביותר.
ממזונות מחממים הפוגעים ביין. למשל קפה, ( אחד ביום- אם חייבים)
הקפה מחד משתן , ומאידך, מגביר גלי חום. קפה מפריע ומחליש את אנרגיית היין וגורם לעצבנות, לדלדול מאגרי הסידן ולקשיי הירדמות, ולכן מומלץ להימנע ממנו ולעבור לתחליפי קפה. המעבר לתחליפים כרוך במציאת תחליף המתאים ביותר מבחינת הטעם. בשלב ראשון ניתן לערבב את הקפה המקורי עם התחליף ובאופן הדרגתי להוריד ממנו במינון.
אסור להפסיק צריכת קפאין בפתאומיות כיוון שיופיעו כאבי ראש קשים ביותר הנגרמים עקב גמילתו של הגוף מן הקפאין. חשוב לעשות זאת בהדרגה.
אלכוהול, קולה ואפילו ספרייט הם בעייתיים.
פלפל חריף, פלפל שחור, חרדל, בשר, ג´ינג´ר, חזרת, הל, קינמון, שמן סויה, אגוזי מלך ועוד.

מזונות מומלצים :
בחרי תזונה עשירה במזון צמחי, במיוחד דגנים מלאים, קטניות למיניהן, ירקות טריים ופירות. מזונות אלה מכילים פיטוסטרולים, חומרים טבעיים בעלי השפעה מיטיבה על האיזון ההורמונאלי בגוף, כך תקבלי גם את מלאי הסיבים התזונתיים הדרושים לשם שמירה על בריאות הלב.
מאוד רצוי לצרוך דוחן, חיטה מלאה, גריסים אצות, טופו, כדי שטופו יועיל לגלי החום מדובר על כמות גדולה יחסית- כחצי חבילת טופו ביום. מוצרי סויה וזרעי פשתן הם מקורות מצויינים לפיטואסטרוגנים.
שעועית לימה, שעועית מש, שעועית ירוקה, שעועית שחורה (לכאבי גב תחתון וגלי חום) מלפפון, עגבנייה, סלק אדום, אננס, בננה, אגס, תפוח, ענבים, אבוקדו, קרמבולה ומנגו.
מהחי אפשר להוסיף ביצה אורגנית, יוגורט עזים, יוגורט ביו וסרדינים.
להעשרת סידן בגוף מומלץ להימנע ממזונות המכילים הרבה זרחן, שמגביל את ספיגת הסידן בגוף, כגון בשר, ולהרבות במאכלים מחזקי יין, שהם גם עתירי סידן, כגון: טופו, ברוקולי, כרוב, אצות, גרגר הנחלים, טחינה (מועילה גם ליציאות סדירות) וסרדינים.
אמרנט( בחנות טבע) עשיר מאוד בסידן, מקרר, מחזק את מערכת העצבים.
גריסי פנינה – לכאבי פרקים (משתן).
תפוח אדמה.

מומלץ ביותר
שתי כפות פשתן טחון (מכילים אומגה 3) טוב לעצירויות וגלי החום, ניתן לפזר על סלט או אורז או בכל תבשיל. זרעי הפשתה מכילים ליגנינים (סיבים תזונתיים) פיטואסטרוגנים שמאזנים את רמת האסטרוגן בגוף ומורידים את רמת הכולסטרול בדם. כפי שציינתי ניתן לשלב את הפשתן בתבשילים שונים וניתן גם ליטול אותו יחד עם מים.


שתיה
מים ! מים! ועוד מים….!!!!!!!

לנדודי שינה אפשר לשתות כשעה לפני השינה חלב עזים או תה מרגיע כלשהו . תה קמומיל (בבונג) מצויין לשתיה לפני השינה.

במשך היום ניתן לשתות תה מרווה- זוהי חליטה מרגיעה ביותר . עוזרת לעצבנות ולפלפיטציות ( דפיקות לב מואצות שלא בזמן מאמץ).

תה יסמין- מעולה לעצירות ולעיכול ומרגיע.

תה ירוק- מצוין, אבל רק בשעות היום. לא רצוי לשתות אותו אחרי 16:00 , כי אז הוא יפגע בשנת הלילה ויגרום לנדודי שינה (אינסומניה).

הטעם החמוץ הוא בעל השפעה מכווצת, ולכן עשוי להקל על ההזעות. המזונות המתאימים יהיו: אננס, אוכמניות, זיתים, יוגורט, מנגו, עגבנייה, ענבים, פטל, פרי הדר, קיווי, קרמבולה ושזיף.


לנשים הסובלות מתופעות גיל המעבר מומלץ לפנות למטפל ברפואה סינית שיערוך להן אבחנה מלאה ויקבע על פי אבחון סיני מהי סיבת השורש לחוסר האיזון (בהסתכלות סינית).
המטפל ירשום למטופלת צמחים, יטפל בה בדיקור ובמגע.

באדיבות מיכל שלזינגר, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה

052-8728526





תודה! כבר אהבת את זה.