טיפול בנדודי שינה

כדי להעריך את חומרת מצבו של אדם המתעורר על הפרעת שינה חשוב להבחין בין מצב של אינסומניה אמיתית למצב זמני הנובע משינויים זמניים, או חיצוניים. רעש חיצוני, שינויי מזג אויר פתאומיים, טמפרטורה לא מתאימה בחדר השינה. צריכת קפה או מעוררים אחרים לפני השינה. אכילה בשעה מאוחרת, אימון גופני אינטנסיבי בשעות מאוחרות, מחזור שינה שנפגע כתוצאה מעבודה במשמרות. ברגע שגורמים אלו יפתרו בעיית השינה תפטר באופן טבעי.

חוסר שינה הוא גורם סטרס שמתגבר את עצמו. שינה משובשת או מיעוט שעות שינה משפיעים על רמת העייפות למחרת. כשאדם עייף וצריך לתפקד, הוא נוטה להיות רגזן יותר וסבלני פחות. רמות הקורטיזול (הורמון שקשור למתח מתמשך) עולות עקב כך, אך אותו קורטיזול עלול גם לשבש את השינה בלילה שלמחרת.
חשוב לשים לב לשעות ההתעוררות:
התעוררות קבועה בין השעות 3-5 בלילה קשורה להתשת האדרנל כתוצאה ממצבי מתח. התעוררות קבועה בין 1- 3 בלילה קשורה לעומס על הכבד ( בהמשך מופיעות המלצות תזונה- אך חשוב לצמצם שומנים מזיקים, קפאין , אלכוהול ולאכול אוכל קל).
אנשים שאינם ישנים מספיק סובלים מירידה תפקודית של המערכת החיסונית וירידה בתפקודים היומיומיים הנדרשים מהם. במחקרים נמצא כי חוסר שינה מספקת פגע בגוף באופן דומה לפגיעתה של שתיית אלכוהול. חוסר שינה גורם גם להגברת מצבים דלקתיים בגוף.
. מומלץ לא ללכת לישון אחרי 23:00 . מומלץ להחשיך את סביבת השינה, לא לישון עם אור או טלביזיה דולקת. החושך מאפשר הפרשת מלטונין (הורמון מסדיר שינה) טובה יותר ולפיכך שינה עמוקה יותר.
אדם הסובל מקשיי שינה יכול להסתייע בהאזנה למוסיקה/ קלטת הרפיה ובלבד שישאר בתנוחה נוחה ובחשיכה. רצוי לא לקום, למהמנע מהדלקת טלביזיה או קריאה בספר- כל אלה מרחיקים את השינה מאיתנו. אחת הדרכים להגיע למצב זה הינה מדיטציה, היפנוזה עצמית וניתן אף להעזר בדיסקים להרפיה.
גופנו אינו מתפקד בצורה אופטימאלית כאשר איננו ישנים מספיק שעות.
לא ניתן "להירדם בכוח". מוטב להתייחס לזמן זה כאל זמן להרפיה ומנוחה. ואז תוכל השינה להגיע באופן טבעי.
עם היקיצה רצוי לקום מן המיטה ולהדליק את האור. הישארות ממושכת בחושך במיטה ועודף שינה גם הם גורמי סטרס.
. כדי להירדם אנו צריכים שמוחנו יעבור ממצב תפקוד עירני – של גלי ביטא למצב תפקוד של גלי אלפא.
כל אחד מאיתנו זקוק לשינה מספקת. מספר שעות השינה הנדרשות שונה בין אדם לאדם. אצל רוב האנשים בין 6- 8 שעות שינה איכותיות נחשבות לשינה מספקת. עדיפה שינה איכותית בת 6 שעות על פני שינה טרודה, בעיות הרדמות ונדודי שינה שנמשכים על פני שינה שמוגדרת בת 9 שעות.
תרופות שינה:
גורמות להתמכרות והשימוש בהן הופך לכרוני . רצוי להמנע מנטילתן. בשימוש ממושך תרופות אלו פוגעות בזיכרון ופוגעות בתפקודי מוח.


באדיבות מיכל שלזינגר, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה
052-8728526

הוסף תגובה