קינמון

תכונותיו הבריאותיות של תבלין הקינמון המופק מקליפת העץ הנושא אותו שם, נובעות משלושה שמניים ייחודיים המצויים בקליפת עץ הקינמון. שמנים אלה מכילים את החומרים סינאמאלדהיד, סינאמיל אצטאט, וסינאמיל אלכוהול



סינאמאלדהיד מסייע לשמור על הדם במצב מיטבי. כאשר הכדוריות האדומות "מצטופפות" יתר על המידה בתוך כלי הדם הן הופכות את הדם צמיג מדי. הסינאמאלדהיד מונע "הצטופפות" לא רצויה כזו של הכדוריות האדומות ובנוסף לכך גם מונע את שחרורה של חומצה מעוררת דלקת מקרום התא (חומצה ארכידונית

). תכונה זו הופכת את הקינמון  למעין "מזון אנטי־דלקתי", היכול לסייע בהפחתת תסמיני דלקות. תכונות אלה של הקינמון הוכחו במעבדה, אם כי מידע בבני־אדם חסר. החוקרים מניחים כי התבלין פועל באופן דומה גם בבני־אדם. קינמון הוא נוגד־חיידקים ונוגד־פטריות יעיל וחזק, אך גם כאן – תכונות אלה של הקינמון הוכחו במעבדה, אם כי מידע בבני־אדם חסר.

 


מחקר בתחום השפעת הריחות על תפקודי המוח שהישווה בין ריחות קינמון, מנטה ויסמין העלה כי לעיסת מסטיק קינמון ואף הרחה בלבד של הניחוח המתוק־חריף משפרות את יכולות הקשב והריכוז, את העבודה וגם את מהירות התגובה של יכולות הראייה-תנועה אצל הנבדקים.
קינמון גם עשיר במנגן והוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, לברזל ולקלציום. בנוסף לכך, לסיבים ולקלציום שבקינמון יכולת טובה להיקשר למלחים המופרשים מכיס המרה ולסייע בסילוקם היעיל מהגוף.


מחקרים אחדים העלו כי הקינמון מאט את קצב העיכול, עובדה היכולה למתן את העלייה ברמות הסוכר בדם לאחר הארוחה. בניסיונות בחיות מעבדה (אך לא בבני־אדם) נמצא הקינמון יעיל בהורדת רמות הסוכר ומשערים כי נוגדי־החמצון החזקים שבו יכולים להשפיע לטובה על סיבוכי הסוכרת.
סוכרת מסוג 2 מתפתחת כאשר התאים מאבדים חלק מהרגישות שלהם לאינסולין, ההורמון שמעביר את הסוכר מהדם לתוך התאים. במחקרים במעבדה הועלתה ההשערה כי קינמון יכול לשפר את רגישות התאים לאינסולין ובכך להקל על חולי סוכרת מסוג 2. שלושה מחקרים קליניים מבוקרים, שנערכו על אנשים עם סוכרת מסוג 2 העלו תוצאות מעורבות. כלומר: בחלק מהמחקרים נמצאה יעילות טיפולית של הקינמון – ובמקרים אחרים לא.


מאת: מיכל גילאון וד"ר דנה פלורנטין


באדיבות אתר הכללית, הכי טוב למשפחה 2700*

הוסף תגובה