דלעת- זרעי דלעת

הגדלה שפירה של הערמונית  היא מצב שכיח אצל גברים בגילאי 50 ויותר. ההגדלה הזו נגרמת על־ידי גירוי עודף של תאי הערמונית על־ידי ההורמון הגברי טסטוסטרון ואחת מהתרכובות הנוצרות ממנו, הקרויה  DHT. אף כי התהליך שבו קורים הדברים אינו ברור די צורכו, רכיבים הנמצאים בשמן הזרעים של הדלעת
שהיא ירק ממשפחת הדלועיים, וקרויים קרוטנואידים 
ככל הנראה מפריעים לתהליך הזה ובכך מאטים או מפסיקים את תהליך הגידול של תאי הערמונית.

התכונות המיטיבות של השמן מצויות בזרעי הדלעת, אך עדיין לא ברור די הצורך אם מספיק לאכול זרעי דלעת או שיש להשתמש בשמן המופק מהם (שאותו ניתן לרכוש בפני עצמו ברוב החנויות המתמחות במוצרים טבע). מידע מחקרי מצביע על כך שגברים שהתזונה שלהם עשירה בקרוטנואידים נמצאים בסיכון מופחת להגדלה שפירה של הערמונית.

 


זרעי־דלעת הם גם מקור טוב לאבץ ומומלצים לנשים ולגברים צעירים יותר וצעירים פחות לשיפור צפיפות העצמות ולמניעת הידלדלותה בגילאים מבוגרים. למרות שדילול העצם (אוסטאופורוזיס) נחשב (בטעות, אגב) מחלה של נשים, בגיל מבוגר הוא בעיה גם בעבור גברים. כ-30% מהשברים בירך עקב הידלדלות העצם קורים בקרב גברים וגבר אחד מכל שמונה מעל גיל 50 יסבול משבר שמקורו בדילול העצם. מחקר תזונתי מצא קשר בין תזונה דלה באבץ, רמות נמוכות של אבץ בגוף והתפתחות של דילול העצם בקרב גברים.


 


תרכובות הקרויות פיטוסטרולים (Phytosterols) והמצויות בזרעי דלעת דומות במבנה הכימי שלהן לכולסטרול. כאשר הן מצויות בכמויות מספיקות בתזונה היומית, הן מסייעות בהורדת רמות הכולסטרול הרע בגוף ומשפרות את תגובת מערכת החיסון (ובכך מסייעות בהפחתת הסיכון להתפתחותם של מיני סרטן שונים).


 


ההשפעה של הפיטוסטרולים כל־כך משמעותית, שבשנים האחרונות הם מזוקקים מסויה, תירס ואורנים ומוסיפים אותם לתחליפי חמאה ולתחליפי מרגרינה הנמכרים כתחליפים "בריאים ומפחיתי כולסטרול". אז למה ללכת דרך כל־כך ארוכה אם אפשר פשוט לאכול זרעי־דלעת, שרמת הפיטוסטרולים בהם היא 265 מיליגרם ל-100 גרם זרעים.



מאת: מיכל גילאון וד"ר דנה פלורנטין


באדיבות אתר הכללית, הכי טוב למשפחה 2700*



 

שתי אפליקציות מומלצות

      

תודה! כבר אהבת את זה.