עדשים

העדשים (Lens Culinaris) הן זרעי צמח ממשפחת הקטניות, כמה שהן קטנות, ככה הן גדולות בבריאות.

 


עדשים הן מקור טוב מאוד לסיבים תזונתיים מהסוג המסיס והלא־מסיס כאחד, המצמצמים את זמן המעבר של הצואה במעיים. בכך מעלות העדשים תרומה למניעת טחורים ולבריאותה של מערכת המעיים – ותורמות למניעת סרטן המעי הגס. הסיבים הבלתי־מסיסים שבעדשים מספקים גם "מזון" לחיידקים הידידותיים שהנדל"ן המועדף עליהם הוא המעי הגס שלנו. כאשר חיידקים אלה ניזונים מהסיבים הבלתי־מסיסים האלה, הם מייצרים חומר שומני הקרוי חומצה בוטירית (Butyric Acid) הנספגת כמזון בתאי המעי הגס ותורמת לבריאותו.
הסיבים המסיסים שבעדשים גם מעכבים את הספיגה של גלוקוז בקיבה והם נקשרים למיצי המרה ומופרשים החוצה מהגוף באמצעות הצואה. מיצי המרה הם תרכובות המשמשות לעיכול שומן ומיוצרות בכבד מכולסטרול רע. כאשר מיצי המרה נקשרים לסיבים המסיסים שבעדשים, ומופרשים בצואה, הגוף חייב ליצור מיצי מרה חדשים. לשם כך עליו לפרק כולסטרול רע. בכך תורמים הסיבים המסיסים שבעדשים גם להורדת רמת הכולסטרול הרע.


 


 


העדשים הן גם מקור מצוין עד טוב למינרלים חיוניים, ויטמינים מקבוצה B וחלבונים. אין בהם כמעט שומן והם דלים יחסית בקלוריות.


 


במחקר שבדק 16 אלף גברים בגיל העמיד בארצות־הברית, פינלנד, הולנד, איטליה, יוגוסלביה־לשעבר, יוון ויפן, ונמשך 25 שנה, מצאו החוקרים כי בקרב הגברים מדרום־אירופה, שתזונתם היתה עשירה בירקות, קטניות, דגים ויין אדום הסיכון למות ממחלת לב היה נמוך ב-82% מאשר הסיכון בקרב שאר הגברים משתתפי המחקר.



יחד עם זאת, לא ניתן לשייך את התועלת הבריאותית לעדשים בלבד, אלא לתזונה הים-תיכונית בכללותה.




התרומה של העדשים למניעת מחלות לב אינה מסתכמת רק בתכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה אלא נסמכת גם על הרמות המשמעותיות של חומצה פולית ומגנזים בקטניות הקטנות. חומצה פולית וויטמין B6 גורמים להפחתת הרמות של חומצת האמינו הקרויה הומוציסטין (Homocysteine) בדם, שרמות גבוהות מדי שלה פוגעות בדופנות העורקים וידועות כגורם סיכון להתפתחות מחלות לב וכלי־דם.


 


הכמות המשמעותית של הסידן בעדשים גם תורמת לבריאות העורקים והוורידים ומשפרת את זרימת הדם (ובכך את העברת החמצן וחומרי־המזון לתאים).






לסיבים המסיסים שבעדשים תרומה לאיזון רמת הסוכר בגוף בקרב חולי סוכרת, בקרב מי שסובלים מתנגודת לאינסולין ובקרב הסובלים מהיפוגליקמיה (תת־סוכר בדם). העדשים מספקות גם אנרגיה קבועה ומתמשכת לתאים. מזונות בעלי תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים נמצאו במחקרים שונים כבעלי השפעה טובה מאוד על איזון רמות הסוכר בדם בשלוש המחלות האלה.


מאת: מיכל גילאון וד"ר דנה פלורנטין


באדיבות אתר הכללית, הכי טוב למשפחה 2700*

הוסף תגובה