סיבות למשברים בזוגיות

א. המשברים הנורמטיביים בהתפתחות המשפחה המתרחשים עקב שינויים טבעיים של מעגל החיים כמו הולדת ילד ראשון, ילדים מתבגרים, התרוקנות הקן, ועוד. המשברים הללו הינם צפויים אך לא תמיד ניתן לדעת מראש כיצד הם ישפיעו על בני הזוג וכיצד הם יתמודדו איתם. הצלחת ההתמודדות או כניסה למשבר תלויה בתפיסת בני הזוג את האירוע ואיזו משמעות הם נותנים לו בחייהם, ביכולת הגמישות שלהם להסתגל למצבים משתנים ולהתאים את עצמם למצב החדש, בכוחותיהם הנפשיים ובהתמודדויות שלהם מהתנסויות קודמות מן העבר. ככל שהתמודדו בהצלחה בשלב ההתפתחותי הקודם יש סיכוי שיצליחו להתמודד בהצלחה גם בשלב הבא.


ב. משברים הנובעים משינויים בלתי צפויים כגון, מחלת בן זוג או מחלת ילד, מעבר דירה, אבטלה, פיטורין, אסון חיצוני, הימורים, סמים,אלכוהול, חזרה בתשובה/שאלה ועוד.


ג. משבר ביחסים הזוגיים יכול להתרחש גם בתהליך ההתפתחות הקשר הזוגי במעבר משלב ההתאהבות הרומנטית לשלב מאבק הכוח בו יש התפכחות ובן הזוג מתגלה כפי שהוא ושאין הוא יכול לספק תמיד את כל הצרכים ואף יותר מזה, הוא מכאיב בדיוק באותו אופן כפי שהכאיבו ההורים בילדות. בשלב זה מתחיל מאבק הכוח שהוא צפוי ובלתי נמנע בכל קשר זוגי ומתבטא ע"י מריבות וקונפליקטים אשר יכולים להיות מלווים בבכי, האשמות הדדיות, ביקורת, שיפוטיות, הסתגרות והתרחקות. כל בן זוג מנסה להחזיר לעצמו את מה שהיה לו קודם מבלי שביקש ע"י שינוי בן הזוג והתאמתו לציפיות והצרכים שלו. במצב זה ,כאשר בני הזוג אינם מבינים כי מתחת לכל ביקורת או האשמה יש צורך לא מסופק, וכי התנהגויות אלו הן דפוסי הגנה מפני הכאב והפחד העולים באופן לא מודע עקב כך כתוצאה מפצעי הילדות,הביטחון בקשר יורד, הם מתחילים להרגיש תסכול, כעס, אכזבה, בדידות, כישלון עד כדי ייאוש ודיכאון.
במצב זה בני הזוג פונים לפתחי המילוט כדי לקבל את מה שחסר להם או להימנע ממה שקשה להם כגון, רומן מחוץ לנישואין, עבודה, טיפול בילדים, מחשב ,עיסוקים ותחביבים בבית ומחוצה לו וכד'. היות ובעידן המודרני בחברה המערבית של היום אנשים מחפשים את האושר האישי והגשמת העצמי מצב זה מסתיים, למרבה הצער, בגירושין כשממשיכים לחפש את המענה לפנטזיה במקום אחר או שבני הזוג חיים חיים מקבילים תוך ריחוק, ניכור ותסכול רב. לא מן הנמנע שגם אם הם יפתחו קשר זוגי עם בן זוג אחר הם ימצאו את עצמם באותו מקום בדיוק.

הוסף תגובה