עושים דיאטה ולא יורדים? בדקו את קצב חילוף החומרים

לעיתים הסיבה נעוצה בקצב חילוף החומרים (מטבוליזם) בגופנו. כמות המזון אותה אנו אוכלים משפיעה על קצב חילוף החומרים – גופנו "חושב" במונחי הישרדות. אוגר את העודפים מהיום כי מחר אולי יהיה מחסור. זו היא תכונה שאפשרה לבני האדם לשרוד בתקופה בה המזון לא היה מצוי בשפע. גם בתקופה בה אנו חיים כיום, למרות שפע המזון המציף אותנו בעולם המודרני, תכונה זו עדיין לא השתנתה.

תנו לגוף לעבוד קשה: אכלו פחמימות מורכבות, ירקות טריים וארוחות קטנות

גם לסוג המזון הנאכל יש השפעה על חילוף החומרים. תהליך עיכול המזון עצמו הוא תהליך בו הגוף מבזבז אנרגיה. אחרי האכילה, מערכת העיכול מפרישה אנזימי עיכול , והגוף "עובד" קשה כדי לפרק את המזון. לכן, ישנה חשיבות רבה למשך הזמן שהמזון שוהה במערכת העיכול וכמה קשה היא עובדת במטרה לפרק אותו.

ככל שמערכת העיכול תעבוד קשה יותר על פירוק המזון כך היא תבזבז כמות אנרגיה גדולה יותר לצורך מטרה זו. למשל תהליך העיכול של סוכרים פשוטים (ממתקים ומוצרים המכילים סוכר) וקמח לבן הינו קצר במיוחד. כך שמערכת העיכול אינה עובדת קשה על פירוקו.

תהליך העיכול של מזונות המכילים פחמימות מורכבות (לחם מקמח מלא, אורז מלא, פסטה מקמח מלא, בורגול וכיוצ"ב) הוא ממושך יותר.

גם במקרה, שהמזון טבעי וחי ולא מבושל ובמקרה שהמזון במצב מוצק ולא בצורה נוזלית או בצורת מחית – תהליך העיכול שלו ארוך יותר . לכן, ירק טרי עדיף על ירק מבושל, פרי עדיף על מיץ פרי ותפו"א עדיף על פירה.

דבר נוסף וחשוב הוא צורת פיזור המזון על פני הארוחות לאורך היום והימנעות מארוחה אחת גדולה ודשנה. ארוחה שכזו גורמת לגוף לפרש את המצב כמצב רעב המעודד את הגוף להוריד את הוצאת הקלוריות במהלך היום.

שתי אפליקציות מומלצות

      

תודה! כבר אהבת את זה.