מחירי הסחורות זינקו ב-2009, האם הראלי ימשך גם בתחילת 2010 ?

את הראלי האדיר במחירי הסחורות הובילו מתכות הבסיס. הנחושת זינקה ב-139% למחיר של 3.3275 דולר לפאונד ואחריה העופרת והאבץ שזינקו ביותר מ-100% והאלומיניום, שהסתפק בעליה של 50%. העלייה החדה במחירי הנחושת, אגב, מהווה בשורה חיובית ביותר וחשובה לכלכלה העולמית, שכן היא מעידה שהתעשיות השונות בעולם מתאוששות שכן בנחושת משתמשים כמעט בכל תעשיה חשובה החל מתעשיות הרכב, דרך בניה ותשתיות וכלה בתעשיות ההיי-טק.

מדד מחירי הסחורות של דאו ג`ונס – יו.בי.אס הוסיף לערכו בשנה שעברה כ-19% אולם הוא עדיין נמוך בכ-41% ממחיר השיא שלו ב-2008. אסור לשכוח, עם זאת, ששנת 2008 הייתה שנה בועתית ביותר בחלק משמעותי מהסחורות (יותר מכל זכורה העלייה המטאורית במחיר הנפט עד ל-147 דולר לחבית בשיא, שהתבצעה בעיקר עקב פעולות של ספקולנטים וקרנות גידור ולא על רקע ביקושים אמיתיים שהופיעו בשווקים). כך שאם מנטרלים את 2008 ומסתכלים על המגמה ארוכת הטווח במחירי הסחורות, מקבלים עליה ברורה ומשמעותית, עם "תזזית" ענקית ב-2008.
השאלה הגדולה היא, כמובן, מה צפוי לנו ב-2010 ? לשם כך צריך לנתח כל סחורה, או כל "מיגזר" סחורות, בנפרד. לגבי מתכות הבסיס, מרבית הסיכויים שמחיריהן ימשיכו לטפס שכן הביקוש מכיוון הכלכלות המתפתחות בעולם, צפוי להמשיך ולגדול, בהובלת סין. במקביל, הכלכלות המפותחות צפויות להתייצב ואף לחזור לצמיחה בשיעור של 2%-4% בשנים הקרובות כך שגם מהן צפוי גידול מסויים בביקושים.
כלכלני גולדמן זאקס העריכו לאחרונה כי ב-2010 צפוי אף מחסור מסויים בנחושת, בעיקר על רקע המשך גידול בביקושים של חברות בתחום התשתיות והבניה מסין ומהודו. "הנחושת נותרה המתכת המועדפת עלינו להשקעה לששת החודשים הקרובים, עם עליה צפויה של כ-10% במח

הוסף תגובה