עשרת כללי הזהירות לשימוש באיפור

ירין שחף, מורה ומנהל בית הספר מס. 1 למקצועות האיפור, מסביר:

לא מעט נשים בעלות עור רגיש נמנעות מאיפור עקב תחושת גירוי בעור, הגורמת לעיתים להופעת פצעונים קטנטנים (שלא קל להפטר מהם) או דלקות עיניים חוזרות. מקור התופעה: רגישות לחומרי שימור, מוצרים פגי תוקף, טסטרים ציבוריים מזוהמים ברשתות הפארם, מוצרי איפור זולים (תרתי משמע) מאיכות ירודה, ואיחסון במקום לח (כמו באמבטיה או בתא הכפפות של האוטו).

רגע לפני שאת מצטיידת במוצרים חדשים ל'מראה החורף' ושנייה לפני הסיילים הגדולים מהקיץ, קבלי את המדריך למזעור נזקים:

1. השתמשו אך ורק במוצרים בעלי רישיון ממשרד הבריאות (יש לבדוק את התווית שעל המוצר). לצערנו השוק מוצף במוצרים זולים תרתי משמע (בד"כ בחניות הכל בדולר). רובם מיובאים מהמזרח הרחוק. אלה בעלי איכות ירודה ואינם מומלצים בלשון המעטה. לקראת סוף השנה האזרחית מתקיימים הרבה סיילים של מוצרים במחירים מפתים במיוחד וקרוב לוודאי שמוצרים אלה פגי תוקף.

2. זהירות חומרים משמרים: מרבית מגורמי האלרגיה הקוסמטית הם החומרים המשמרים. חומרים אלה מוספים כדי למנוע קילקול על ידי מיקרואורגניזמים, אך הם גם מונעים ירידה ביעילות המוצר עקב חמצון .נשים רבות רגישות לחומרי השימור. השתמשו במייק אפ במרקם אבקתי ולא נוזלי (ברונזר). זה לא ייספג בעור ובמקביל קל ונוח להסרה. ככלל, תכשירי איפור בצורת אבקה מכילים פחות חומרים משמרים וכך מטיבים עם בעלות עור רגיש.

3. כמו לכל מוצר, גם לתכשירי איפור יש חיי מדף, כלומר איפור שפג תוקפו הוא מקור אפשרי לתופעת הפצעונים. השליכי מוצרים פגי תוקף. אורך החיים של מוצרי איפור בד"כ הוא לשפתון – עד שנה, למסקרה – עד ארבעה חודשים, ולפודרה וצלליות – עד שנה וחצי. כל זאת בתנאי שמאפסנים אותם בתנאים נאותים (מקום קריר ויבש) בוודאי לא בארון האמבטיה, שם הם צוברים לחות ובטח לא בתא הכפפות במכונית, שם הטמפרטורות לוהטות במיוחד.

4. תכשירי איפור עמידים למים הינם בעייתיים לרגישי העור, מכיוון שלצורך הסרתם יש להשתמש בחומרים ממיסים, והבעיה היא שאלה גם מסירים בו זמנית את החומרים השומניים, שמייצרות בלוטות החלב ובכך מותירים את העור חשוף.

5. היזהרי משימוש בטסטרים המוצעים בנקודות המכירה. אל תנסי על שפתייך את טסטר השפתון, כי הוא עובר מפה לפה וצובר בקטריות. נסי אותו על גב כף ידך וקרבי היד אל השפתיים. כך תוכלי לראות באם את אוהבת את הגוון. בקנותך עפרון לעיניים בדקי אם העיפרון אינו "מצייר" בקלות, אז ותרי על הקנייה. עיפרון כזה לא יצייר בקלות גם באזור העין וכך גם תימנעי משריטות שיובילו לדלקות עיניים.

6. לכל מוצרי האיפור האבקתיים (פודרה,סומק) מצורף בעת הרכישה חוצץ פלסטיק שקוף. אל תזרקי חוצץ זה. החוצץ שומר על המוצר ובמיוחד על הפודרה מפני ייבוש וגם יתרונו בכך שהוא מבודד בין האבקה לכרית וכך תישאר הפודרה נקייה.

7. יש לנהוג בזהירות משנה בכל מוצרי הנצנצים למינהם. הדבר מסוכן מאוד במגע עם גלגל העין, במקרים קיצוניים ע"מ לבצע שטיפה יש להגיע לבית חולים. העדיפי שימוש בנצנצים על בסיס קרם.

8. השתמשו בתכשירי איפור בעלי מסנני קרינה (גם בתקופת החורף). אלה אינם חוסמים את נקבוביות העור.

9. בתכשירי איפור אין שותפים! מוצרי איפור הם מוצרי היגיינה לכל דבר. אין להשאילם או להחליף אותם מאדם לאדם כיוון שקיים חשש לאלרגיה קוסמטית ודלקות עיניים. נערות רבות מחליפות מסקרה ולעיתים גם שפתונים עם חברותיהן, דבר שעלול לגרום להדבקה חוזרת.

10. אחסון – מוצרי איפור יש לאפסן במקום קריר ויבש. מוצרים שנחים באמבטיה בארון התרופות לזמן מה, קרוב לוודאי שספגו לחות, התחמצנו והפכו למצע לבקטריות. כל אלה מקולקלים ומסוכנים לשימוש. תופעה מוכרת נוספת היא איפסון מוצרים בתא הכפפות של האוטו, שם הטמפרטורה לוהטת והתוצאה ידועה.

ו….החשוב מכל להסיר ביסודיות את האיפור לפני השינה.

הוסף תגובה