הטעות הקריטית של רוכש דירה – הימנעות מביצוע בדק בית

מהי הטעות הקריטית שעושים רוכשי הדירות ?

רוב גדול מבין רוכשי הדירות עושה טעות משמעותית בעת רכישת נכס. כמובן שאינני פסיכולוג אך על פניו נראה שהטעות נובעת כתוצאה מהלחץ הרב שבו נתון הרוכש לקראת העסקה: אם בגלל החשש להפסיד אותה לרוכש אחר, אם כתוצאה של הסידורים הרבים שיש לבצע (טאבו, בנק למשכנתאות, עו"ד, אישור נוטריוני ועוד), או הרתיעה מהוצאה כספית נוספת (הוצאה שולית מאד, דרך אגב) ואולי כל הסיבות שמניתי גם יחד.
מהי הטעות המשמעותית כל כך ?
הטעות היא ההחלטה על רכישת הנכס ללא ביצוע בדיקה מינימאלית של מצבו הפיזי, כלומר, מצב השלד (יסודות, קירות, תקרה, רצפה), האינסטלציה, החשמל ועוד. כאשר אני מדבר על בדיקה מינימאלית אין המדובר בסיבוב קצר שעושים בדירה ומעיפים מבט לתקרה כדי לגלות סימני רטיבות. אני מתכוון לבדיקה מקצועית ומעמיקה של המבנה ע"י מהנדס בניין שזוהי התמחותו.
בדיקה זו נקראת: בדק בית.
ישנן כמובן בדיקות רבות שתוכלו לעשות בעצמכם ופירטתי על כך במאמר שפרסמתי בזמנו ב- YNET: "כך תאתרו בעצמכם ליקויי בניה בדירה", אך אם החלטתם, בסופו של דבר, לרכוש את הדירה חובה להזמין מהנדס בדק בית לשם ביצוע בדיקה מקצועית, נרחבת ומעמיקה.
כדאי שתדעו: ברוב המקרים הבדיקה לא תכשיל את העסקה. הבדיקה תיתן לכם תמונה ברורה על מצב הדירה, תגלה לכם היכן אתם עומדים, תאפשר לכם להתמקח על המחיר ואם מדובר בקניה מקבלן תאפשר לכם לתבוע ממנו לתקן את הליקויים או להפחית מן המחיר בהתאם. הבדיקה גם תמנע הפתעות לא צפויות בהמשך ותפחית את אי הוודאות.

מדוע בכלל צריך בדק בית ?
יש צורך בביצוע בדק בית כדי להיכנס לדירה חדשה או דירה מיד שנייה, בביטחון ובשקט נפשי. בדק בית הוא לא רק צורך אלא חובה בתהליך כלשהו של קניית בית או דירה חדשה או מיד שנייה, במיוחד אם מדובר במבנה ישן. בדק בית הוא שלב הכרחי ביותר לפני ביצוע רכישה כזו, משום שהיא מהווה את ההשקעה הכספית הגדולה ביותר. לקונה, הבלתי מנוסה במצבים כאלה, אין את הידע והניסיון הדרושים לאבחון מצבו הפיזי של מבנה והליקויים העשויים להיות בו, במיוחד אם הם נסתרים. בדק בית הוא מתכון בדוק למניעת עוגמות נפש עתידיות, כתוצאה מגילוי מאוחר של ליקויי בנייה. דו"ח בדק בית ישמש, במידת הצורך, לפנייה לקבלן לצורך ביצוע התיקונים הנדרשים, לפנייה לערכאות משפטיות לצורך הגשת תביעת ליקויי בניה כנגד קבלן הבניין במקרה רכישת בית חדש, או לקבלת סקר על מצבו הפיזי של המבנה בעת רכישת דירת יד שנייה.
מטעמים אלו, חשוב לבצע בדיקה מקיפה ע"י מומחה הבקיא באיתור ליקויי בניה או מפגעים אחרים, קיימים או צפויים, במערכות ובאלמנטים השונים של הבית. במדינות רבות בעולם בדק בית הוא תהליך בלתי נפרד, ולעיתים אף מעוגן בחקיקה, מתהליך רכישת בית חדש או מיד שנייה.

בהצלחה.
אייל עידו – פריזמה ביקורת מבנים

הוסף תגובה