סוגי עור

כיצד אפשר לאבחן במקצועיות את סוג העור שלי, והאם הגדרה זו עדיין תקפה בעולם המשתנה של ימינו? שואלות עצמן נשים רבות.

הגדרת סוג העור נראית מסובכת ומסבכת בעיני רבות. חשוב לאבחן את סוג העור, ובצורה נכונה, כדי לדעת לתת לו את הטיפול האידיאלי בכל השנה ולאורך כל השנים.

האבחנה המיושנת בין סוגי העור, על ארבעת הקטגוריות שלו, (רגיל, שמן, יבש ומעורב), הולכת ונעלמת כיום בקרב אנשי המקצוע. דרמטולוגים, רופאי עור וקוסמטיקאיות רפואיות חשים כי האבחנה החדה בין הסוגים השונים וההכללה ההכרחית שהתלוותה אל הסיווג הזה אינם מצליחים לשרת אותם לנוכח המגוון העצום של תופעות ומצבי עור הקיימים כיום. חשוב להבהיר ולהדגיש כי הסוגים הבסיסיים של העור הם אכן נכונים וראויים כבסיס – אך אינם יכולים לכסות את כל הניואנסים והשינויים שאנו חווים.

בעבר נהגו לאבחן סוג עור, ואותה ההגדרה דבקה באדם מנעוריו ועד זקנה. עד היום אנו ביורו קוסמטיק נתקלים במקרים משעשעים בהם ניגשת אלינו קשישה חביבה ונכבדת המספרת לנו שיש לה עור שמן… שריד של הגדרה שנותר מתקופת אביב נעוריה.

חשוב שנזכור כי סוג עור הינו הגדרה דינאמית המשתנה במהלך החיים בהתאם למצבים שונים וכמובן בהתאמה לגיל הכרונולוגי. עם הגיל חלה הפחתה בהפרשות הסבום (השומן) בעור וכתוצאה מכך נפגמת יכולתו לאגור לחות. כמו כן שינויים במבנה העור החלים בשכבת הדרמיס – התרופפות סיבי הקולגן, האטת קצב התחדשות התאים ועוד, משפיעים אף הם על מראה העור, גמישותו ומוצקותו.

לפנייך דוגמא: אישה שאובחנה בנעוריה כבעלת עור רגיל-שמן, סביר להניח שתגיע לגיל 40 כאישה בעלת עור נורמלי. לעומתה בעלת העור הרגיל-יבש כנראה תגיע לאותו גיל עם עור יבש.

מספר נקודות נוספות למחשבה: על פי רוב, סוג העור עובר בתורשה. ילדים להורים עם עור בעייתי (אקנתי או סבוראיה למשל), עשויים לדאבון הלב, לקבל ב"ירושה" את הבעיה העורית. יחד עם זאת, ההשפעה הסביבתית-טיפולית מהווה גורם מכריעה לעור, וטיפול קפדני עשוי לשפר גם עור גרוע, כשם שטיפול רשלני עשוי להרוס עור טוב.

המיתוס לפיו עור שמן מזדקן לאט יותר, אינו מדויק. אמנם בעור שמן, שהוא עבה מטבעו, יופיעו הקמטים מאוחר יותר, אך כשהם כבר מגיעים, הם יהיו עמוקים יותר וילוו בנפילת העור.

עכשיו, מן הסתם, את שואלת את עצמך: "רגע, האם גם העור שלי ישתנה"? התשובה שלנו הקצרה היא: "כן, באופן מוחלט!"

הוסף תגובה