מה זה אופניים חשמליות ( חשמליים ) ?..

מזה אופניים חשמליות ?

נפריד באופניים חשמליים שתי מערכות , מערכת ראשונה מערכת מכנית שגם ללא התערבות של מערכת חשמלית תגרום לאופניים להתקדם .
המכלול המכני באופניים זהו : שילדה , ישנם שילדות מתכת בד"כ כבדות יותר מהקביל שלו מהאלומיניום. קיימים איכויות שונות שאותם אפשר להכיר רק בעת הרכיבה עליהם (איכות – מרכיבי השלדה, תאימות גבוהה או נמוכה בין המרכיבים, חלקי שילדה וגלגלי השיניים באיכויות שונות וכו'), רפידות הבלמים או דיסק בלימה, קיימים באיכויות מגוונות,לפעמים רפידות בלמים המכונים V ברייק יהיו טובים יותר מבלמי דיסק באיכות נמוכה.מכלול ההילוכים עדיף לא להתפשר ויש להתעקש על הילוכי SHIMANO הידועים כמו"כ מערכת הבלימה מחברה מוכרת.
גודל הגלגל – מכיוון שבארץ התקן מאפשר מנוע עד גודל 250W הגודל המיטבי עבורו יהיה גלגל 20 אנצ'. גלגל גדול יותר ישפיע על המנוע כמו כל שיפוע או עליה יהווה קושי משמעותי עבורו. גלגל קטן יותר יהווה חסרון בדיווש רגיל כמו שיבושי דרכים יראו נוכחות בגלגל קטן יותר.
נכנס למערכת החשמלית
המכלול החשמלי ( אלקטרוני ) – זהו המערכת החשמלית האמורה להניע את האופניים והרוכב ביעילות בביטחה ובאמינות. המכלול החשמלי מורכב משלושה נתונים עיקריים המנוע, הבטרייה, והבקר.
1)המנוע – קיימת בתצורות שונות ולאופי רכיבה שונים סדר איכות המנועים מהגבוה לנמוך :
א) מנוע עם גיר נותן כוח כפול לרוכב דבר המאפשר קלילות גם בעליות מתונות מאמץ מנוע באופן מוגבר יגרום לנזק – וע"כ מומלץ לדווש באופן שווה לפעולת המנוע.ב) מנוע חשמלי רגיל ללא פחמים (השראה מגנטית בלבד) נדרש דיווש בעת עליה או שיפוע עקב חשש לשריפת המנוע.
ג) מנוע עם פחמים ומברשות מאופיינים כזוללי חשמל ובעלי אמינות מוגבלת.ד) מנוע בשרשרת, (עם פחמיםבלי) מועדפת אך ורק בעליות חדות או כשקיים צורך להילוך כוח באופן תדיר – אנשים בעלי משקל גבוה. מנוע זה יוצא מהאופנה עקב מסורבלותו והצורך בזהירות בעת הרכיבה.מיקום המנוע, מנוע בהספק עד ל 500W יש לה משמעות נמוכה אם היא בגלגל הקדמי או האחור. – עדיף על הגלגל האחורי להיגוי מדויק ולאחיזה משופרת. מנוע בהספק של יותר מ 500W בגלגל הקידמי יגרום לאיבוד אחיזה ולגלגל לפרפר ולצמיג להישחק במהירותהתקן מאפשר מנועים עד ( W 250 (שעברו תקינה לידיעה: השילוב המתאים המאפשר להוצאת המירב למנוע בגודל 250W הינה גלגל 20 אינצ' עקב קוטר גלגל קטן המאפשר למנוע קלות יתרה בעת העבודה. קיימים מנועים בנפח של 100W עד W1000 .מעל ל250W ואו שהמערכת אינה חוקית ואו שלא עבר תקינה כחוק, במצב זה הרוכב חשוף לתביעות משפטיות בעת תאונה והכיסוי הביטוחי יהיה חסר ערך.
2) BMS זהו הקונטרולר – המחשב של הבטריה, תפקידו לווסת את החשמל בעת הטעינה ובעת הפריקה בצורה מסודרת ואפקטיבית, בדרך כלל ישמור גם על אורך חיי הבטריה.
3)בקר (המחשב ) – זהו המוח שמניע את המנוע אחראי לפקודות האלקטרוניות. קיימים בקרים מסוגים שונים, בקר טוב ישמור ממתח פתאומי עקב כניסת פעולת המצערת בפתיחה מלאה (קיימים הרכבות של מצערות וכשמפעילים את המצערת בצורה מלאה בקר לא איכותי ישרוף את מכלול החשמלי עקב מכת חשמל גבוהה).
4) פדל אסיסט- זהו המערכת המפעילה בפועל את המערכת החשמלי באמצעות הפידול, נכנס לפעולה בצורה מתואמת, כפי עדות רוכבים, זהו אופי נסיעה כייפית ומהנה עקב התחושה "המרחפת" שהיא יוצרת. מתאפשר להוסיף מצערת למבקשים בכך. אבל חשוב להדגיש דבר זה יקצר קמעה את טווח הנסיעה ונוגדת את התקינה האירופאית.
קצת הסבר על אופניים חשמליים הם אופניים ככל הזוגות – עם תוספת אחת קטנה אך משמעותית: מנוע חשמלי המונע באמצעות סוללה וההופך את הרכיבה לחוויה מענגת, מהירה חסכונית להפליא. האופניים חשמליים נחלקים למספר סוגים: מתקפלים, לא מתקפלים, כאלה שהמנוע מופעל בהם רק בזמן הדיווש, וכאלה שאין חובה לדווש על מנת להפעיל את המנוע.
ההיצע רב והמדריך הבא נכתב עבורכם על מנת לעשות סדר בבלאגן.
לאופניים חשמליים יתרונות רבים, הן על פני אופניים רגילים, הן על פני כלי רכב אחרים (אופנועים ורכבים ) והן על פני התניידות באמצעות תחבורה ציבורית. היתרון של אופניים חשמליים על פני אופניים רגילים הוא המנוע החשמלי המאפשר תנועה מהירה יותר בפחות מאמץ, ומאפשרת גמיעת מרחקים רבים יותר בזמן קצר יותר – וללא כאבי שרירים וזיעה (יתרון חשוב במיוחד במדינה לחה כמו ישראל). מחקרים מצאו כי לאופניים חשמליים יתרון נוסף על פני אופניים רגילים: השימוש בהם תדיר יותר, ועל כן – למרות שלכאורה הם תורמים פחות לכושר הגופני שלנו – הרי שבפועל הם דווקא מחזקים את השרירים, את סיבולת הלב-ריאה ובאופן כללי גורמים לנו לבצע יותר פעילות , הפעלת האופניים החמליים מדרבנת אותנו לנסוע ולרכב . היתרון המרכזי של האופניים החשמליות על פני מכוניות הוא כמובן היעדר הצורך לחפש מקום חנייה פנוי – מצרך שהופך נדיר יותר ויותר בכל הערים הגדולות . הזמן שנחסך מרוכבי אופניים חשמליות בזכות האפשרות לחנות בכל מקום, בתוספת הזמן שלא מתבזבז בפקקים אינסופיים, מנטרלים את יתרון המהירות המקסימלית של המכונית (שהיא כמובן גבוהה יותר מזו של אופניים חשמליות), ובסך הכל – כשמדובר בנסיעה בתוך מרחב אורבני – לאופניים חשמליות ולמכונית יש כמעט את אותה מהירות ממוצעת.
היתרון המרכזי של אופניים חשמליות על פני קטנועים הוא העלות הנמוכה יותר: גם המחיר, גם הביטוח וגם עלות הנסיעה עצמה זולים באופן משמעותי (רוכבי אופניים חשמליות לא צריכים לעקוב בדאגה אחרי נסיקת מחירי הדלק…). מי שעוד מרוויח מהמעבר מקטנועים ומכוניות אל אופניים חשמליות הוא כדור הארץ: אופניים חשמליות אמנם צורכות חשמל, אולם הזיהום הנגרם מייצורן ובשל הרכיבה עליהן נמוך במידה ניכרת מזה שגורמים מכוניות וקטנועים. גם הפעילות השקטה של אופניים חשמליות מקטינה את מפגע הרעש בתוך הערים, והנה לכם יתרון נוסף של אופניים חשמליות. ובמה עדיפים אופניים חשמליים על פני תחבורה ציבורית? כל מי שהמתין עד בוש בתחנת אוטובוס או בתחנת רכבת לתחבורה ציבורית לא יעילה ולא מדויקת כבר יודע את התשובה…
החוק לנסיעה החל מגיל 14 – עפ"י החוק במדינת ישראל רכיבה על אופניים חשמליות אינה מחייבת ברישיון אולם היא מוגבלת לבני 14 ומעלה. גם על המנוע מוטלת מגבלה – עד 250 ואט בלבד , המהירות המרבית המותרת לאופניים חשמליות היא 25 מ"ש, ועל הרוכבים על אופניים חשמליות מוטלת החובה לחבוש קסדה (בדומה לרכיבה על אופניים "רגילות"). רמת הכושר הגופני הנדרשת לשם רכיבה על אופניים חשמליים אינה בשמיים, וממילא גם בעלי כושר גופני נמוך יפתחו אותו במהירות תוך רכיבה נינוחה ומהנה על האופניים החשמליים.
מנעד המחירים של אופניים חשמליות רחב למדי ומשתרע מכ-3,000 ₪ ועד 8,000 ₪. מי שבאמתחתו אופניים "רגילות" יכול לרכוש ערכת הסבה ההופכת אותם לחשמליות. כמובן שניתן להוסיף לאופניים חשמליות מגוון אביזרים – מפנסי LED, דרך נגני MP3 ורמקולים ועד תיק מיוחד לנשיאת אופניים חשמליות מתקפלות .
עלות של כלי זה למעשה העלות העיקרית שיש לקחת בחשבון. המחירים מתחילים בסביבות 2,850 ₪ לכלים פשוטים במבצעים, ויכולים לעלות עד לסביבות 7,000 ₪.
טווח מחירים של 4,000 -7,000 ₪ מבטיח שתקבלו כלי מאד איכותי שיתאים לצרכים של רובכם.
העלות השנייה היא עלות השימוש היומי מבחינת טעינה ובלאי, עלות הטעינה היא זניחה כמעט לחלוטין ותעלה לכם כ 0.5 שקלים לטעינה.
השוס העיקרי הוא החיסכון הרב בכל שאר ההוצאות של כלי התחבורה הרגילים והדו גלגליים: ביטוחים, דלק, מוסך וטיפולים, רישיון וכדומה.שימו לב שיש ירידת ערך סבירה של בערך 1,000 ₪ לשנה ( ערך הסוללה יורד , ערך המנוע יורד ) אבל בהחלט אפשר לבנות על מכירת הכלי הקיים לצורך שדרוג והחנויות משתפות פעולה במכירת הכלים המשומשים.
נסיעה באופניים חשמליים אינה קבועה, באופן טבעי, והיא תלויה באופי השימוש: מהירות ממוצעת, רכיבה במישור או במסלול עם עליות וירידות רבות, משקל הרוכב ועוד ועוד פרמטרים. גם סוג הסוללה משפיע כמובן על משך זמן טעינתה ועל מספר הקילומטרים שניתן לרכב עם סוללה מלאה. ישנם 3 סוגי סוללות : עופרת וניקל- קדמיום, הנחשבות מיושנות יותר (והעופרת היא אף רעילה), והליתיום המודרנית, שהיא גם קלה יותר, גם בעלת אורך חיים משופר, וגם טעינתה מהירה יותר. זמן הטענה ממוצע של סוללה הוא בין 3 ל 6 שעות , והטווח שהיא מספקת הוא כ- 5-55 ק"מ, והעלות היא עד 0.5 שקלים.
המהירות המקסימלית של אופניים חשמליים מוגבלת כאמור על פי החוק ל-25 קמ"ש בלבד (בארצות אחרות ניתן להגיע למהירויות גבוהות יותר עם אופניים חשמליים). המהירות בפועל תלויה בסוג האופניים החשמליים עליהם רוכבים ובעוצמת הדיווש. ההערכה היא כי מהירות ממוצעת בתוך העיר היא כ-18 קמ"ש, מהירות המאפשרת הגעה ממרכז חולון לכיכר רבין בכ-20 דקות, למשל, או הגעה מפלורנטין אל אוניברסיטת תל-אביב בזמן דומה.
רוב זוגות האופניים החשמלית מגיעים גם למהירויות גבוהות יותר ושיא המהירות בנסיעה מישורית של כקילומטר יכול להגיע לכ- 35-45 קמ"ש.
ישנם סוגים רבים של אופניים חשמליים, וחשוב להתאים את האופניים לאופן השימוש המתוכנן (וכמובן שיהיו נוחות לנו מבחינת הגודל). הסוגיה הראשונה העומדת על הפרק היא מתקפלים או לא – אופניים חשמליים מתקפלים ניתנים לנשיאה נוחה ואפשר למשל לנסוע איתם ברכבת באופן קל יחסית.
ידית שליטה לאופניים חשמליים עם חיישן מומנט
בעת רכישת אופניים חשמליות היא ידית האצה או חיישן מומנט – ידית האצה מאפשרת לנו להניע את האופניים בדומה לאופנוע, ע"י סיבוב ידית, והיא האופציה הנפוצה ביותר. חיישן מומנט חוסך מהרוכבים את הצורך לסובב את הידית ובעצם "קורא את מחשבותינו" ע"י זיהוי תנועת הדוושות ובהתאם משלב את המנוע החשמלי. אופציה זו מייקרת מעט את עלות האופניים החשמליות.
לאחרונה, בעקבות אכיפה מעט יותר אגרסיבית של התקן על ידי המכס בעיקר, מערכת ה PEDAL TORQUE SENSOR PTS החלה להופיע יותר ויותר וכמעט בכל כלי שנמכר תוכלו למצוא אותה אם בשילוב עם ידית האצה ואם רק אותה.
אופניים חשמליות מגיעות לרוב עם אחד משני סוגי מנועים, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו. הסוג הראשון הוא מנוע HUB, מנוע המורכב במרכז הגלגל הקדמי או האחורי – זהו המנוע שקט יותר וחזק ביותר, אם כי הוא גם הכבד ביותר. מנוע HUB מגיע בשתי גרסאות – עם מברשות ובלעדיהן. סוג המנוע השני המשמש אופניים חשמליות הוא מנוע שרשרת, הממוקם מתחת לשלדה. מנוע זה מרעיש יותר, חשוף יותר לתקלות עקב ריבוי החלקים – אבל גם מאפשר התאמת פעולת המנוע לאופן הרכיבה (במישור, בהרים וכו’). בדיוק כמו אופנוע עם הילוכים.
החומר ממנו מיוצרים האופניים החשמליים משתנה, כמובן, מדגם לדגם– וחשוב לרכוש אופניים חשמליים העשויים מחומר איכותי שיחזיק מעמד זמן רב ויאפשר לכם רכיבה נוחה ונטולת תקלות לאורך שנים רבות. החומרים הנפוצים הם פלדה, טיטניום ואלומיניום. הפלדה אינה מומלצת שכן היא כבדה למדי ונוטה להחליד, הטיטניום הוא הטוב ביותר בזכות משקלו הקל ועמידותו הגבוהה אם כי הוא יקר מאוד כך שאופניים חשמליים מטיטניום הם מוצר למקצוענים בלבד או לעשירים (אם כי התפתחות הטכנולוגיה מן הסתם תפחית את מחירו תוך זמן לא רב). האלומיניום הוא הנפוץ ביותר שכן הוא מספק תמורה מרשימה במחיר סביר. אופניים חשמליים מאלומיניום (מעורב עם מגנזיום וסיליקון) הם גם קלים, גם עמידים מאוד וגם מספקים אחיזת כביש משובחת.
חשוב לשים לב שאופניים ממונעים אמורים לעמוד בעומסים כבדים הרבה יותר מאופניים רגילים בשימוש רגיל ולכן אם קונים אופניים שהורכבה עליהם ערכה חשמלית (קיט חשמלי) חשוב לוודא שהאופניים עצמם חזקים מספיק ובנויים מחומרים איכותיים.
​טיפים: כדאי ומומלץ להתחיל כל נסיעה בדיווש המנוע יגיע רק בכדי לשמור על מהירות שיוט, דבר זה יאריך את טווח נסיעה באופן פנטסטי במיוחד. יש לשמור על כללי הבטיחות כפי שהחוק !

הוסף תגובה