טיפים לבחירת קרן השתלמות

טיפים לבחירת קרן השתלמות

קרנות השתלמות הן היום אמצעי החיסכון לטווח בינוני וארוך המומלץ ביותר. בואו לקרוא על היתרונות ולמה זה באמת משתלם.

 

רפורמת בכר, שנכנסה לתוקפה באוגוסט 2005,הותירה חללים גדולים בכל הקשור לחיסכון לטווח בינוני וארוך. הרפורמה היא פרי יוזמתו של שר האוצר דאז בנימין נתניהו ונקראת על שם מנכ"ל משרדו באותה תקופה יוסי בכר .קופות הגמל שזכו עד לאותה שנה בהטבות מס שינו את יעדן והפכו למעשה לאמצעי חיסכון לקראת קצבת הפנסיה, ומה לגבי חיסכון ללימודי הילדים? שיפוץ דירה? או אפילו חיסכון לתקופת הפנסיה, אבל כזה שניתן יהיה למשוך כהון ולא כקצבה? המענה היחיד שנותר לכל אלו ועדיין מזכה בהטבות מס הן קרנות השתלמות.

עדיף על שכר

קרן השתלמות מיועדת גם לעצמאים וגם לשכירים, והיא כדאית בשני המקרים –אך, לשכירים ישנו גם ערך מוסף בדמות הפרשות המעביד.

ההפקדות מתחלקות לחלקו של העובד וחלקו של המעסיק. העובד זכאי להפריש עד 2.5% משכרו והמעסיק יכול להפריש עד פי שלוש מהאחוז אותו העובד הפריש אך לא יותר מ- 7.5% (ועד תקרת הכנסה מסוימת). הטבות המס וההפקדות הנוספות על חשבון המעסיק, הופכות את קרנות ההשתלמות לכדאיות במיוחד עבור השכירים, מה שאין לעצמאים. הפרשה לקרן השתלמות אינה מחויבת על פי חוק, ועובד המעוניין לקבל הטבה זו חייב לעשות זאת במסגרת הסכם השכר מול המעסיק.

הטבות המס לחוסכים בקרנות השתלמות

לחוסכים בקרנות השתלמות מחכות שתי הטבות מס משמעותיות. ההטבה הראשונה היא במועד ההפקדה והשנייה במועד משיכת הכספים. אצל שכירים ההפקדה לקרן היא אינה נחשבת לחישוב מס ומשמעות הדבר היא כי על הפרשות המעסיק אין משלמים מס כלל – לא מס הכנסה ולא ביטוח לאומיוכי הפרשת העובד למעשה מורידה מגובה סכום המשכורת ברוטו המחושב לצורך תשלום מיסים אלו. ההטבה השנייה היא במועד משיכת הכספים, כשאז למעשה ניתן פטור מלא מתשלום מס רווחי הון.

גם המעסיקים זוכים בהטבת מס – הפרשותיהם לקרנות השתלמות מהוות הוצאה מוכרת למס.

במה בעצם מדובר? מה זו קרן השתלמות?

במקור, הקרן נועדה לצורך תשלום עבור לימודים והשתלמויות, שנות שבתון וכדומה. על פי חוקי קרנות השתלמות, משך הזמן המינימלי לחיסכון הוא 3 שנים למטרות מסוימות ו-6 שנים באופן כללי. לאחר שלוש שנים ניתן למשוך כספים מהקרן למטרות לימודים והשתלמויות, אך לא למטרות אחרות. ניתן למשוך כספים לפני תום 6 השנים גם במקרה בו המושכים הגיעו לגיל הפרישה לגמלאות. לאחר 6 שנים, ניתן למשוך את כספי הקרן לכל מטרה.

ניתן להפקיד בקרן השתלמות באופן חודשי רציף או בהפקדות חד פעמיות, למשל לקראת סוף השנה. אופן הפקדה זה יעיל במיוחד עבור עצמאים, שכך יכולים לחכות לסוף השנה ולבצע את הפקדותיהם באופן חד פעמי כאשר ההכנסה השנתית כבר ידועה וברורה. לעצמאים ולשכירים, ותק החיסכון מחושב מתחילת השנה, גם אם ההפקדה נעשתה בסופה.

משיכה והפקדות נוספות בקרן השתלמות

מרגע שהתבצעה משיכת סכום כלשהו מקרן השתלמות, הקרן נסגרת לאפשרות להפקדות נוספות ובמידה ומעוניינים יש לפתוח קרן חדשה, שהוותק שלה יתחיל להצטבר מההתחלה. בכל מקרה, אין חובת משיכת כספים לאחר 6 שנים, ורבים רואים בקרן השתלמות חיסכון נוסף לקראת גיל הפרישה.

טיפים לחיסכון באמצעות קרנות השתלמות

הפטור ממס רווחי ההון הופך כל קרן השתלמות לאפיק כדאי במיוחד עבור השקעות בתשואה גבוהה. לרוב, מדובר בהשקעות בעלות סיכון גבוה יחסית כמו השקעות במניות או באג"ח קונצרני.

לעצמאים מומלץ לפתוח קרן השתלמות חדשה מדי שנה. פתיחת מספר קרנות השתלמות מוודאת כי לאחר שש שנים ניתן יהיה למשוך סכומים חלקיים מבלי לפגוע למעשה בוותק ההשקעה.

ככלל, בקרנות השתלמות רבות ישנם מספר מסלולים. כשמדובר באפיק השקעה ארוך (השקעה לקראת גיל הפרישה) רצוי לבחור מסלול בעל תשואה גבוהה וסיכון גבוה, השקעות סולידיות יתאימו במידה ואופק ההשקעה קצר יותר (חיסכון ללימודי הילדים בבתי הספר).

טיפים לבחירת קרן השתלמות

כבכל השקעה אחרת, יש להקפיד ולבדוק את מהימנות בית ההשקעות בו מתנהלת קרן ההשתלמות ולבחור בית השקעות בעל גב פיננסי חזק, כזה הפועל וידוע בשוק ההון. בנוסף, רצוי לבדוק את מערך השירות בחברה המנהלת את קרן ההשתלמות ולוודא שקיפות ונוחות בקבלת שירות.

כל השקעה ובפרט קרן השתלמות יש לבחון בשני היבטים שונים: סיכון ותשואה. כאשר מוודאים מה היא רמת הסיכון בקרן השקעות בין אם על ידי בחינת מדיניות ההשקעה, התנודתיות או מדדים אחרים, ניתן להשוות את התשואות לקרנות אחרות ברמת סיכון דומה. אין טעם להשוות ביצועים של קרנות ברמת סיכון גבוהה לכאלו שרמת הסיכון בהן נמוכה כי התשואה קשורה קשר אמיץ לרמת הסיכון.

ניתן לבחון על פי מדד שארפ הלוקח בחשבון גם את התשואה וגם את הסיכון, או על פי מדד אלפא שנתי. ככל שמדד שארפ גבוה יותר, כך הקרן עושה תשואות טובות יותר מבלי להעלות את רמת הסיכון. גם בהתבסס על מדד אלפא שנתי, נרצה לבחור קרנות נאמנות בהם הוא גבוה.

מלבד הסיכון, התשואה ויציבות בית ההשקעות, כדאי וחשוב להתייחס גם לנושא דמי הניהול הנגבים עבור הקרן. ככלל, דמי הניהול הנגבים לאחר משא ומתן מול ועדי עובדים הינם לרוב נמוכים משמעותית לעומת חוסכים פרטיים, כך שמדובר בדמי ניהול הנעים בין 0.3%-0.5% לעומת 1.5%-2% בקרנות השתלמות פרטיות. והנה טיפ אחרון: דמי הניהול הן היבט משמעותי עליו ניתן להתמקח עם בית ההשקעות ולשפר את התשואה בהשקעה, במיוחד אם מדובר בקרן המיועדת לשנים רבות.

 

*האמור לעיל כפוף להסדר התחיקתי

*אין לראות באמור לעיל התחייבות של החברה להשגת תשואות עודפות ואין במידע על תשואות שהושגו בעבר להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד

* אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני אישי המותאם לצרכי הלקוח

 

הוסף תגובה