למי משתלם לרכוש רכב בליסינג פרטי?

ליסינג הוא תחום חדש יחסית בשוק הרכב בישראל. מדובר במערכת למימון רכב, כאשר התרגום של המילה ליסינג לעברית הוא, בפשטות, החכרה. ההגדרה הפשוטה ביותר היא שהנהג חוכר רכב מחברת הליסינג תחת חוזה לתקופה מוגבלת. בשום שלב הרכב אינו עובר לבעלותו, והתשלום הוא מעין דמי השכרה כנגד השימוש ברכב. חברות הליסינג מגלמות לתוך תכנית התשלומים את השחיקה, הבלאי והירידה בערך הרכב, ובסוף תקופת הליסינג הן שואפות לרוב למכור את הרכב המשומש. הנהג יישאר בתום התקופה ללא רכב ובאפשרותו לרכוש את הרכב שעשה בו שימוש, לפתוח בתכנית ליסינג חדשה או להיפרד מעולם הליסינג ולרכוש רכב בדרך אחרת לחלוטין.

יש מי שיטען שמבחינה כלכלית טהורה חסכוני יותר לרכוש רכב חדש לחלוטין ולמכרו אחרי כמה שנים. מדוע, אם כך, יש ביקוש גבוה כל כך לתוכניות הליסינג? רבים חושבים שהעסקה משתלמת לבעלי עסקים המחזיקים צי מכוניות גדול וחוסכים בדרך הזו את כוח האדם הנדרש לתחזוקתו. העובדים נהנים מתנאי ליסינג מסובסדים ולכן הם בוחרים בעסקאות ליסינג. זהו הסבר חלקי בלבד, שכן עולם הרכב מציג גם שוק ליסינג פרטי משגשג.

אנשים פרטיים שיעדיפו ליסינג הינם, בראש ובראשונה, אנשים בעלי יכולת פיננסית גבוהה. בלי לחשוב כלל על השאלה הכלכלית ניתן לטעון שאין שיטה נוחה יותר מקבלת רכב חדש לחלוטין, מטופל, תחת אחריות ותוך ידיעה שבתום תקופה קצרה יחסית הוא יוחלף בדגם חדש ועדכני יותר. בדרך כלל האנשים העשירים עסוקים מאד, וכל הקלה בעומס הלחצים מתקבלת בברכה.

מעניין לגלות שהביקוש לליסינג גדול גם בצד ההפוך של הסקאלה הכלכלית: דווקא בעלי יכולות כספיות מצומצמות נהנים במיוחד מעולם הליסינג. בעוד שבעבר נהיגה על רכב חדש הייתה חוויה השמורה לעשירים בלבד, כיום כל אדם שמסוגל לפנות הכנסה חודשית מסוימת יכול לחתום על עסקת ליסינג. תמורת סכום שבהחלט ניתן לעמוד בו אפשר ליהנות מהדגמים החדישים והיקרים ביותר, ואנשים רבים מהמעמד הבינוני בוחרים באפשרות הזו.

סוג אחר של בעלי רכבים שנוטה לעשות שימוש בליסינג הוא נהגים אשר חורשים את הכבישים ומייצרים קילומטראז' גבוה. מצד אחד, הם זקוקים לרכב חדש ובטיחותי. מן הצד השני – כל רכב חדש שירכשו יאבד את ערכו במהרה בעקבות הנסיעות המרובות. על רכבי ליסינג ניתן לנסוע ללא הגבלה וחשש, מכיוון שהרכב השחוק יוחזר בסופו של דבר לחברת הליסינג.

ליסינג פרטי מתאים גם לרכב השני במשפחה, כאשר העסקה מתבצעת על רכב קטן וזול יחסית. כך אפשר לדעת שהילדים מובלים ברכב בטיחותי וחדש מבלי לדאוג לקלקולים ותקלות. מכיוון שמדובר בעסקה בקנה מידה קטן בהחלט ניתן לעמוד בתשלום וליהנות מנוחות נהיגה ושימוש בעת ההסעות המרובות.

חשוב לזכור שהלוואות הליסינג אינן "סותמות" את מסגרת האשראי והן מוצעות במגוון תנאים וריביות. כמו בכל תחום, מומלץ לעשות סקר שוק לפני שחותמים על העסקה.

הוסף תגובה